Klokken 21 lørdag aften går det løs på DR1 med finalen ved Eurovision 2018, hvor danske Rasmussen med sangen "Higher Ground" er kvalificeret efter en solid præstation i semifinalen. Denne Eurovision 2018 optakt af BetXperts underholdningsekspert Highroller indeholder en analyse af de største favoritter, ligesom at også pointsystemet bliver grundigt gennemgået og analyset. Du finder også Eurovision odds på vinderen her. 

Sidste års Eurovision-vinder Salvador Sobral sagde lige efter sin sejr de bevingede ord: "...Musik er ikke fyrværkeri eller fastfood, musik er følelser... Lad os prøve at bringe musik tilbage til det der virkelig tæller!"

Med disse smukke ord har værtslandet forsøgt at afholde showet i Salvadors ånd ved eksempelvis at spare på LED-skærme, ressourcer og økonomi og brande sig selv og sin turisme. Jeg synes, de indtil videre har klaret opgaven godt, selvom jeg savner lidt bedre pauseindslag og flere skøre farverige sange, som en kontrast til de mere stilsikre sange i år. 

Læs også vores nyeste Eurovision optakt - Her

Semifinalernes største overraskelser var Irland, Albanien, Slovenien og Serbien, som gik videre trods et højt odds (odds 3-5) før showene. De gjorde det også godt, men modsat røg Ruslands popsang ud for første gang nogensinde med en skrækkelig sang og vokal, hvor hun endda glemte at synge med koret på et tidspunkt. I gruppen af lande med lavt odds, der røg ud, var især Polen og Grækenland i odds ca. 1,35, samt Schweiz og Malta, der begge faldt meget i odds live, men alligevel ikke klarede den.

Salvador Sobral har offentligt udtrykt kritik af især Israels vilde sang, som han mener signalerer al det overgearede, som han er imod. Man skal ikke glemme, at han er et forbillede for mange Eurovision-fans. Vi har heller ikke fået Salvador Sobral til at optræde på scenen endnu. Har Salvador Sobral så i givet fald formået at opdrage os i hans forbillede for det enkle og rene? Nogle sange som Litauen, Spanien og Tyskland virker det til at have inspiration i det enkle, og Litauen har ramt noget patos hos folk, og er nu tredjestørste favorit -  faldet fra odds 80. Eurovision 2018 er dog også fyldt med sange med fut i fejemøget, elektroparty, heavyrock og attitude. 

Se odds og optakt til Eurovision semifinale 2019

Eurovision-finalen med 26 deltagere - heraf 20 fra semifinalerne - tegner til at blive en forholdsvis tæt affære om top 10-placeringerne, hvor der i år er mange gode kandidater. Som vinder ligger især Cypern lunt i svinget. Den imponerede mange med energisk dans, performance og populære rytmer, der rammer både øst- og vestlig musikkultur. Den ligger til en sikker topplacering 

Denne nye favorit-stutus ikke nødvendigvis en stor fordel på alle områder, for som favorit vil man ofte opleve, at de øvrige nærmeste favoritlande giver den lave point. Se blot tidligere år. Men dette gælder selvfølgelig også de andre lande, der også er blandt vinderkandidaterne.

Jeg tror, at vi alle venter med spænding for at se hvem, der vinder, om Storbritannien tager sidstepladsen, og for at følge danske Rasmussens vikingesang. Vores sang klarede sig fantastisk godt i semifinalen, og var et af de lande, som faldt mest i odds under liveshowet, hvilket kan tyde på en vis chance for succes.

Hele fire af de fem Nordiske lande er nået i finalen: Sverige, Norge, Danmark og Finland. Kun det stolte Eurovision-land Island nåede ikke videre på grund af en dårlig sang.

Eurovision odds

Odds på vinderen af Eurovision 2018

Bedste odds Bookmaker
 Cypern 2,25
Betfair
 Israel 4,18 Betfair
 Irland 11,0
888sport
 Tyskland 39,4 Betfair
 Frankrig 28,1 Betfair
 Litauen 30,1 Betfair
 Sverige 30,1 Betfair
 Norge 70,2 Betfair
 Italien 28,1 Betfair
 Australien 93,5 Betfair
 Estland 43,5 Betfair
 Bulgarien 74,5 Betfair
 Finland 103 Betfair
 Tjekkiet 122 Betfair
 Ungarn 103 Betfair
 Danmark 158 Betfair
 Moldova 112 Betfair
 Østrig 390 Betfair
 Holland 355 Betfair
 Spanien 345 Betfair
 Portugal 575 Betfair
 Ukraine 400 Betfair
 Storbritanien 301
Bet365
 Albanien 735 Betfair
 Serbien 935 Betfair
 Slovenien 935 Betfair

Bemærk, at ved odds på Betfairs spillebørs er kommisionen på 6,5% fratrukket oddset, så det er det effektive odds, der står angivet. Bemærk, at oddsene ikke nødvendigvis 100% behøver at afspejle sangens faktiske chancer, men mere er en sikkerhedsmargin efter markedets bedste estimat, især på specialmarkederne. Det er ikke lige så statistikstyret som fx fodboldodds og kan nemt ændre sig markant - især live-odds. Odds er senest opdateret lørdag den 12. maj klokken 17.55.

Analyse af de vigtige point

For at finde vinderen af Eurovision 2018 lægger man jurypoint og seerpoint sammen. Det nytter ikke at have en sang, der kun scorer gode seerpoint, men dårlige eller slet ingen jurypoint. Og omvendt. Der er dog oftest et sammenfald mellem seerpointene og jurypointene. Sange, der har en stor forskel mellem jury- og seerpoint, er set før (se tidligere års resultater her), og de klarer sig sædvanligvis kun middelgodt.

Med de nye regler juryens pointgivning (se afsnittet: Pointformat ved Eurovision 2018) er det også vigtigt at få toppoint hos juryen, da førsteplads giver 12 point og sidsteplads 1 point. Derved vil man ved én førsteplads få 12 point og én sidsteplads få 1 point (i alt 13 point), hvilket er bedre end to middelplaceringer á 4 point.

Man er med andre ord nødt til at finde sange, som klarer sig godt og gerne får toppoint, og ikke kun klarer det middelmådigt.

Her tænker jeg, at især Norge måske vil få mange hadepladser af juryen. Det kan Israel også godt risikere. Derimod kunne Litauen godt være et land, som får meget seeropbakning. Noget kunne tyde på det, da oddsudviklingen live under semifinale 1 og lige efter showet viste, at oddset på den faldt markant. Og det var endda på trods af, at udførslen ikke sad lige i skabet - den ramte dog nogle følelse helt i Salvador Sobrals ånd. 

Estland, Sverige og Frankrig vil få gode jurypoint, tror jeg. Men ellers ligner Cypern vinderen af Eurovision 2018. Jeg tror, at de fleste kan lide den.

Favoritterne ved Eurovision 2018 

Cypern - Eleni Foureira, "Fuego"

Ulemper: Der er mere fokus på sceneshow og dans end på sang/vokal, men det er ikke så grelt, som man kunne frygte. Hun er nu storfavorit, hvilket kan koste hende stemmer fra konkurrerende lande. Dog har hun nok godt tag i de juryer, som stemte i første semifinale, da hun blev favorit sent.

Fordele: Hun er vild til det hele og har også god medietække. Der er ikke de helt store åbenlyse konkurrenter, som rammer med det hele. Sangen er bare ret god og frisk. Den ligner en vinder, selvom den mangler det følsomme og melankolske som Litauen, Frankrig og Spanien. Jeg tror, den ender i top 2.

Israel - Netta Barzilai, "Toy"

Ulemper: Det hele virker kunstigt, skizofrent og underligt. Som en masse kunstigt, uægte støj Det spillede bare ikke sammen i den første semifinale. Selvom showet er vildt, var folk også skuffede over hendes prøver, og rangerede hende lavt. Desuden steg hendes odds efter showet. Hun appellerer måske mere til Asien end til østlande. Hun er favorit og det kan blive straffet ved manglende point fra konkurrerende favoritter.

Fordele: Hun scorer virkelig suverænt i afstemninger. Sangen og sceneshow har en enorm wow-effekt, og så har hun et socialt budskab, som nok appellerer mere til kvinder end til mænd. Derfor kan hun være undervurderet af mandlige bettere, selvom hun er placeret som en topfavorit. Hun har tre millioner Youtube-views. Hun har også mistet lidt konkurrence fra Norge og Australien. Jeg tror ikke, hun vinder, men dog heller ikke helt i bund.

Frankrig - Madame Monsieur, "Mercy"

Ulemper: Er en favorit og kan blive straffet med lave point af modstanderne. Har ikke noget fedt sceneshow udover publikums hjælp. Virker ligesom Norge lidt hypet, da meningen bag udebliver på skærmen. Selve omkvædet er nemt at huske, men utrolig trivielt.

Fordele: Ren og enkel, og så har hun en god vokal. Sangen har et socialt budskab. Den kan sikkert elskes af både seere og især jury. Jeg tror ikke, den vinder. Den har for lidt wow-effekt.

Video ikke fra liveshowet, da Frankrig er forhåndskvalificeret til finalen

Norge - Alexander Rybak, "That's How You Write A Song"

Ulemper: Alexander Rybak lignede en, som lige var stået op af sengen, og hans tøj var kedeligt, men jeg tror helt sikkert, at han underpræsterede på dagen i semifinale 1, da hans juryprøve virkede optimalt. Han vil formentlig gøre det bedre til Eurovision-finalen, selvom det trækker meget ned, at en hel del seere nu har fået et negativt indtryk af hans optræden. Som skrevet virkede han også hypet.

Fordele: Modsat tidligere, vil han måske nu være mindre i risiko for at blive straffet med få point af topkonkurrenterne. Måske er det godt at toppe i finalen, men hans chancer er helt sikkert formindsket. Han har en god vokal og får nok meget mere charme i finalen. Han gør brug af computereffekter på en cool måde, men det kan også måske give et indtryk af noget kunstigt - ikke i Salvador Sobrals ånd. Jeg tror, ikke at han ender helt i top, formentlig ender han i nærheden af det svenske bidrag, men han bør præstere bedre end i torsdags i semifinale 2.

Litauen - Ieva Zasimauskaite, "When We’re Old"

Ulemper: Den har ikke dansemoves, fedt beat eller supermindeværdige sceneshowseffekter. Og så var den en outsider, som kom fra højt odds. Den kan virke for sukkersød for nogen, og den minder om Spanien, som er på kort før Litauen. Den mangler eventuelt et nytænkende budskab, og hendes vokal er god, men ikke perfekt, så den er måske især meget god til seerne, hvor der kan være hård dyst om pointene.

Fordele: Den har de tre ting, som kendetegner vindersange: den er enkel og ren, tro mod sig selv, så er den også autentisk/virker ægte. Den faldt utrolig meget i odds live, hvilket kan tyde på, at den er elsket. Den er i Salvador Sobrals ånd. Desuden er den underdog, og vil nok ikke blive straffet af konkurenter. Jeg tror, den vil ende rigtig godt, måske endda i top 5 eller endnu højere.

Kort analyse af andre lande 

  • Ukraine: Får nok flere øststemmer, nu hvor Rusland og andre østlande er ude.
  • Irland: Er faldet utrolig meget i odds, men som største outsider mener jeg, at oddset er alt for lavt nu. Juryen vil give den mange lave scores på grund af den svage sang.
  • Spanien: Ligner lidt Litauen i stil, og de to sange kan lidt dele point. De to sange starter næsten klods op ad hinanden med Spanien først.
  • Tyskland: Minder også meget om disse to i den stille stilart, men lød ikke helt godt i klippet i semifinale 2.
  • Ungarn: Får mange seerpoint, men mange bundkarakterer af enkelte jurymedlemmer, som kan hade heavyrock.
  • Estland: Kan få mange jurypoint, som kan være vitale, da seerpoint måske kan ligge tæt.

Gode råde til betting på Eurovision-finalen 2018

Nedenstående er en række generelle tendenser og observationer, som fortæller noget om historikken, men selvfølgelig ikke det helt præcise udfald af dette års Eurovision. 

  • Europa vil have vokal kvalitet og harmoni - især juryerne
  • Nytænkning og musisk originalitet belønnes også af både seere og juryer
  • En vindersang har ofte en helhjertet ægthed og autencitet
  • Især seerne elsker det enkle og rene
  • Kedelige sange modtages ok af især juryen, hvis de synges flot
  • Seerne vil have gerne have et fedt og anderledes sceneshow, men sang og performance er vigtigst
  • Vinderen spottes blandt favoritfeltets sange, som stadig topper efter semifinalerne
  • Det er vigtigt at spotte, hvilke sange som egner sig til en scene versus headphone-sange/en god musikvideo
  • Et Big 5 land tager næsten altid sidsteplads, da semifinale-kvalificerede lande har stemmeopland
  • European Broadcasting Union (EBU, arrangørerne bag Eurovision) har en algoritme for pointrækkefølgen i finalen, så spænding holdes
  • Favoritlande giver sjældent høje point til deres konkurrenter - det vil sige de andre topfavoritter  
  • Europa vil have smil og gerne festlige lavpraktiske sange i top 10, mens vinderen ofte er mere melankolsk
  • Ikke-mainstream outsidere er ok, men kun hvis de samtidig også har kvalitet (eksempelvis østrigske Conchita Wurst)
     
  • Der er en teoretisk chance for afsløringer fra enkelte landes/juryers points et par dage efter semifinalerne
  • Der kan opstå store oddsfald og stigninger på Betfair-børsenm som kan udnyttes
  • Der kan surebettes massivt, og odds pendulerer begge veje. Oddsfald afspejles hurtigst i vinderoddset
  • Hype kan få odds til at styrtdykke og stige igen på dagen, men dog er de fleste oddsfald reelle nok 
  • Topfavoritter får mange points og lander meget sjældent udenfor top 10
  • Venne- og nabolande-effekten er meget udbredt, mens Armenien og Aserbajdsjan hader hinanden
  • Juryer stemmer musikalsk "fornuftigt" og rangerer sangene, hvorved hadesange kan straffes
  • Itunes m.m. er delvis retvisende, det er afstemninger og Youtube bestemt ikke
  • Seerne og juryerne hader subsistensløs dance/pop 
  • Tøjet betyder en smule. Mørke kjoler er ikke godt, mens rødt er godt
  • Ungdommelig charme betyder rigtig meget for især de yngre kvindelige seere
  • Originalsprog er ikke nødvendigvis en fordel 
  • Gode melodier (kompositioner) er i sig selv ikke nok til top-topplacering, hvis det andet ikke spiller
  • Smag er forskellig, og en sang som man ikke kan lide kan godt have et opland hos et bestemt segment

Startrækkefølgen ved Eurovision 2018

01. Ukraine
02. Spanien
03. Slovenien
04. Litauen
05. Østrig
06. Estland
07. Norge
08. Portugal
Pause
09. Storbritannien
10. Serbien
11. Tyskland
12. Albanien
13. Frankrig
14. Tjekkiet
15. Danmark
16. Australien
Pause

17. Finland
18. Bulgarien
19. Moldova
20. Sverige
21. Ungarn
22. Israel
23. Holland
24. Irland
25. Cypern
26. Italien

(Lande markeret med fed skrift er blandt favoritterne til at vinde Eurovision 2018.)

Pointformat ved Eurovision 2018

Ved det Internationale Melodi Grand Prix er det en separat jury og en seerafstemning, der afgør vinderen af Eurovision. Seerne og juryen udgør hver især 50% af et lands point. Ved afgørelsen offentliggøres først de enkelte landes afgivne jurypoint. Derefter vises seerpoint, startende med laveste seerpointscore og opefter. Dette gøres for at bevare spændingen i hele konkurrencen. Typisk vinder en sang med overlegen margin ned til nummer 2, mens Tyrkiets sejr i 2003 var mere spændende, da der kun var 2 points forskel. I seks af de seneste ni år har en samlet vinder vundet hos både jury og seere.

Juryen består for hvert af de 43 lande stemmeberettighede lande af 5 personer, som ranglister sangene fra 1 til 26, hvorefter disse tal så omregnes til en værdi mellem 12 og 1 med baggrund i denne nye eksponentielle pointgraf. Der er eksempelvis 0,5 point forskel fra 1. til 2. plads, mens en sidste- og andensidsteplads kun har 0,1 til forskel. Herefter finder man frem til den bedste sang ved at kigge på gennemsnitten af de fem jurymedlemmer. Herefter tildeles den bedste sang 12 point, nr. 2, 10 point, nr. 3, 8 point og 7,6,5 ...1.

Seerernes stemmer ligner i højere grad en popularitetskonkurrence. Det er to forskellige pointgivningsmetoder. Og det er en vigtig pointe:

Forestil dig, at en bestemt sang er så polariserende, at man enten jubelelsker eller hader den. Det vil give gode point hos seerne, da mange vil stemme på den. Man vil ikke kunne give minusstemmer Hos juryens rangorden vil sangen dog blive straffet hårdt, fordi de jurymedlemmer, der ikke kan lide den (og favoritternes konkurrenter), vil rangere den helt i bund, og det svækker dens score. Det er i det nye system stadig muligt at straffe ret hårdt, men ikke helt lige så hårdt som tidligere.

Danmarks chancer ved Eurovision-finalen 2018

Årets bud af Rasmussen - "Higher Ground" - kan ses herunder:

Rasmussen, der synger det danske bud, vikingesangen "Higher Ground" gik videre i supersikker stil ved semifinale 2. Han var én af de deltagere, der faldt mest odds for at kvalificere sig til finalen - oddset faldt fra cirka 1,50 til 1,10 undervejs i semifinale 2.  Han har formået at lave en stærk og unik sang med et ret flot sceneshow - og så ligner han selv en viking. Målet om kvalifikation er altså nået. Den har fået bedre chancer for at nå en top 10-placering og blive det bedste danske bidrag siden Basim i 2014.

Danmark har vundet Eurovision tre gange tidligere: 1963, 2000 og 2013. Siden Emmelie de Forrest-sejren i 2013 har det dog været nogle magre år. I 2014 blev Basim nummer 9, mens Anti Social Media og Lighthouse X ikke kvalificerede sig til finalerne. Det gjorde Anja Nissen i 2017, men hun blev blot nummer 20. Det bliver spændende at se i år.

Husk, at du meget gerne må kommentere med ideer og forslag, ved at skrive i kommentarfeltet herunder. På den måde kan vi lære af hinanden, og blive bedre til at forudsige udfaldet af denne sjove, men komplekse konkurrence.

Highroller har været i studiet hos Unibet for at optage en podcast om Eurovision i et samarbejde mellem Unibet og BetXpert. Podcasten kan høres linket her. Eller den høres via afspilleren nedenunder.