Match-fixing - aftalte kampe - synes at ride fodbolden som en mare i disse år, og fænomenet får større og større pressebevågenhed. Også her på siden.

Det er dog ikke lige til at ”bevise”, at en kamps resultat var aftalt på forhånd, for selv den mest tydelige og ulogiske odds-udvikling kan ikke tælle som ”direkte bevis”.

Når spillere eller dommere står frem og indrømmer, at de er blevet bestukket til at medvirke til et ønsket resultat, eller når medier har deciderede båndoptagelser, der afslører svindelen, så er det en anden sag. Men generelt forholder fodbold-forbundene sig passivt.

Her på siden kunne vi for et stykke tid siden fortælle om den engelske avis The Telegraph der efter eget udsagn havde diverse sensationer i støbeskeen. Det er indtil videre blevet til meget lidt, mindre end forventet – nok pga det med bevis-problemet.

Men korruptionen er der skam (spørgsmålet er blot hvor omfattende den er) – og senest har der været en stor skandale i Spanien. Læs mere herunder.

Telegraph: Mangler smoking gun

For godt to måneder siden lancerede den seriøse britiske avis ”The Telegraph” en række artikler, som belyste fodboldens store svøbe i disse år - match-fixing.

Avisen havde sat adskillige journalister af til at researche og afsløre den angiveligt omfattende match-fixing i ikke mindst britisk fodbold, og der blev lagt heftigt op til saftige afsløringer om omfattende fixing i bl.a. Premier League, bl.a. med landsholdsspillere (folk som Michael Owen, Frank Lampard og John Terry blev nævnt som muligheder).

Her 60 dage senere må man dog konstatere, at enten har The Telegraph fået kolde fødder, eller også har de ikke været i stand til at fremgrave alverden.

At der er match-fixing i britisk fodbold, er formentlig evident, men at den skulle være så omfattende på allerhøjeste plan, som The Telegraph tidligere har postuleret, må man sætte spørgsmålstegn ved. De saftige ”afsløringer”, som der var lagt op til, har i hvert fald ladet vente på sig.

Norwich-Derby

Eneste konkrete ”sag”, med angivelige beviser, som Telegraph har bragt på bane, er The Championship-opgøret fra den 4. oktober mellem Norwich og Derby, hvor Derby vandt en 2-1-sejr.

Dén kamp, mener den engelske avis, var utvivlsom fixet, og en del tyder på, at de har ret.

Norwich-Derby-opgøret blev efterfølgende taget op i det engelske parlament, som pålagde fodbold-forbundet, The Football Association, at iværksætte en omfattende undersøgelse for at finde ud af, hvad der hændte.

Live-bettingen gik amok

Mistanken om urent trav i Norwich-Derby-kampen blev vakt pga. omfattende og usædvanlig odds-aktivitet hos flere bookmakere, især spiludbydere fra Sydøstasien, primært Filippinerne.

Enorme summer (hvor store står endnu ikke klart, men der blev minimum omsat fem gange mere end vanligt for en Championship-kamp) blev sat fra Sydøstasien. Pengene blev primært sat på sejr til udeholdet Derby, subsidiært på resultatet 1-2.

Oddslejet på Derby-sejr i timerne før kick-off faldt til, hvad man kan karakterisere som mistænkeligt lavt, men helt galt gik det først kort ind i anden halvleg, hvor live-bettingen eskalerede voldsomt.

Derby havde bragt sig foran 1-0 midt i første halvleg, men fem minutter efter pausen begik Derbys målmand Roy Carroll et klodset straffespark, hvor dommeren ikke havde anden mulighed end at give ham direkte rødt. Norwich’s Sammy Clingan eksekverede sikkert fra 11-meter pletten til udligning 1-1, og derefter begyndte der at ske ting og sager på live-betting.

Kæmpe-summer blev efter Norwich’s udligning sat på Derby, som nu var reduceret til 10 mand. Indskuddene fortsatte og fortsatte, selvom oddset på Derby-sejr efterhånden blev reduceret til et ekstremt lavt niveau (ca. 1,45).

Og hvad skete der? Jo, fem minutter før tid scorede Derby til slut-resultatet 1-2...

Ikke særligt overraskende...

Ikke overraskende har både Norwich og Derby meldt ud, at de var totalt uanende om eventuelt urent trav, men den engelske minister for sport, Gerry Sutcliffe, pressede det engelske fodboldforbund, som ellers ikke viste meget lyst til efterforskning i sagen, til at lave en undersøgelse af kampforløbet.

Resultatet kan beskrives kort med den første sætning i fodboldforbundets efterfølgende rapport:

”På baggrund af den information, The Football Association har været i stand til at samle samt efterforske, er konklusionen, at der ikke er noget bevis for, at der skulle være foretaget aftalt spil eller lignende, som skulle påvirke kampens afvikling eller udfald.”

Reaktionerne fra Norwich og Derby på The Football Associations frikendelse overrasker næppe:

”Jeg er meget glad for, at Norwich City’s gode navn og rygte er intakt,” siger Norwich’s formand Neil Doncaster, og fra Derby’s talsmand Matt McCann lyder det: ”Begge klubber har fra start sagt, at de var totalt uskyldige. Hvis noget, så er Derby og Norwich bare utroligt irriterede over, at denne påståede sag er blevet pisket op i medierne, hvilket har været uheldigt både for de to klubber samt de spillere, der var med i kampen.”

De udtalelser overrasker næppe nogen, og nu mener det engelske fodboldforbund med rapporten at have lagt låg på. Om fodboldforbundet bliver tvunget til at tage sagen op igen, vides ikke, men det må anses som tvivlsomt.

Rødt kort - og bookie-gælden blev slettet

Hvad angår The Telegraph’s agressive opmeldinger (som vi her på BetXpert gik med på) for et par måneder siden om ”omfattende matchfix-afsløringer i vente”, så må man bortset fra Norwich-Derby-opgøret undre sig. Der var lagt op til betydeligt mere saftige sager.

Man skal ikke se bort fra, at aviser gerne vil sælge, og selvom The Telegraph hører til de absolut mere lødige og seriøse af slagsen i Storbritannien, så har man næppe været ked af at ”tease” læserne med et øget bladsalg til følge.

Opfølgningen på et par stort opsatte artikler om det angiveligt omfattende matchfixing-problem har imidlertid været skuffende spagt, hvilket kunne lugte af, at enten har The Telegraph ikke været i stand til at grave de nødvendige beviser eller klare indikationer frem, alternativt at avisen af den ene eller anden årsag har fået kolde fødder.

At der er noget galt i fodboldens England er dog sandsynligt. I øjeblikket efterforsker det engelske fodboldforbund to ikke nærmere angivne Premier League-kampe for mistanke om aftalt spil, og senest har en anden seriøs britisk avis, ”The Independent”, bragt en historie, hvor avisen havde talt med en unavngiven Premier League-spiller, som havde modtaget 400.000 kroner for at sørge for, at han blev udvist i en kamp.

Samtidig tilstod han at have medvirket til at overtale tre af sine holdkammerater til at fremprovokere, at de ville modtage gult kort.

At beløbet var 400.000 kroner, var ikke nogen tilfældighed. Det var nemlig præcist det beløb, som spilleren skyldte en unavngiven bookmaker, og da den pågældende spiller blev udvist i kampen, blev gælden slettet.

Flere ledende sports-kommentatorer samt tidligere spillere har over det seneste halve års tid stået frem i den engelske presse og udtalt, at afhængighed af gambling er en sand ”epidemi” blandt engelske fodboldspillere.

Kæmpe-skandale i Spanien

Det er efterhånden velkendt, at matchfixing hører til dagens orden i flere østeuropæiske ligaer - f.eks. blev tre klubber sidste sæson tvangsnedrykket fra den bedste polske række pga. matchfixing, og i Bulgarien er to af landets bedste dommere stået frem og indrømmet, at de i mange år har medvirket til at fremskaffe ønskede resultater - men fænomenet eksistrerer også i store velrenommerede vesteuropæiske ligaer.

I Spanien offentliggjorde tv-stationen ”Popular TV” i sidste uge en optagelse af en samtale mellem mellem Levantes klub-præsident Julio Romero og klubbens midtbanespiller Inaki Descarga med indholdet, at Levante, der på daværende tidspunkt sidste sæson allerede var 99 procent sikker på nedrykning, skulle tabe med vilje til Athletic Bilbao.

Endvidere offentliggjorde Popular TV en samtale mellem Romero og det spanske fodboldforbunds formand(!), Angel Maria* Villar, en tidligere Athletic Bilbao-spiller, hvori Levante-præsidenten orienterede Villar om fixningen. Athletic Bilbao vandt opgøret 1-0.

Efter tv-udsendelsen udtalte en rasende Julio Romero, at han ville ”sagsøge tv-stationen fra hus og hjem,” men det bliver med de afslørende båndoptagelser næppe nemt. Hvad det spanske fodbold-forbund foretager sig i sagen, bliver interessant at se.

Også i den næstbedste række, Segunda Division, var der urent trav i sidste spillerunde. Malaga sikrede sig her oprykning med en 2-1-sejr over Tenerife, men her er en Tenerife-spiller stået frem og indrømmet, at have modtaget bestikkelse for, at hans klub skulle tabe kampen.

Spørgsmålet er hvor og hvornår den næste afsløring sker.



Læs Torben N. Sørensens øvrige artikler (herunder de øvrige fire fra OL/Kina): http://www.betxpert.com/articles/main.asp?cat=spil

Se hans spilforslag: http://www.betxpert.com/ekspert/torben/