Jeg tror godt, at vi kan få en overraskelse i år, da der ikke er en oplagt vinder som fx Messi i 2023. Kane scorede imponerende 73 mål i sæsonen for Bayern og England, men vandt "kun" ligaen og cuppen, hvilket tæller ned. Han er en af verdens bedste spillere, så selvfølgelig er han med i kampen, men i manges øjne er det en "farmers league", hvor Bayern er niveauer bedre end resten. I skolegården havde man kaldt det "feje hold".
Vi har også for ganske få år siden set Robert Lewandowski producere identiske tal i Bundesligaen. Han blev også lidt overskygget af Jude Bellingham til VM, specielt i de afgørende kampe.
Langt de fleste år fra 2006-2025 er titlen gået til en spiller, der enten har vundet en stor international titel eller Champions League:
2006 – Cannavaro: VM-anfører og vinder
2007 – Kaká: Champions League-vinder
2008 – Ronaldo: Champions League-vinder
2009 – Messi: Champions League-vinder
2010 – Messi: Kun La Liga
2011 – Messi: Champions League-vinder
2012 – Messi: 91 mål
2013 – Ronaldo
2014 – Ronaldo: Champions League
2015 – Messi: Champions League
2016 – Ronaldo: Champions League og EM
2017 – Ronaldo: Champions League
2018 – Modrić: Champions League-vinder og afgørende spiller for underdog, der fik bronze
2019 – Messi
2020 –
2021 – Messi: Copa América
2022 – Benzema: Champions League
2023 – Messi: VM
2024 – Rodri: EM og Premier League
2025 – Dembélé: Champions League-vinder
Det eneste år, der peger i retning af Kane som Ballon d'Or-vinder, er 2012. Kane har så også holdt et højt niveau i Champions League, hvor han blev nummer 2 på topscorerlisten og kom i semifinalen med Bayern, mens han også leverede et godkendt VM med England.
Er det nok til at vinde? Jeg har min tvivl.
Kigger vi udelukkende på, hvad spillerne hver især kan, hvor mange ser så Kane som verdens bedste fodboldspiller eller bare verdens bedste 9'er? Jeg tror ikke, at det er mange. Min fornemmelse er, at flertallet anerkender Haaland som verdens bedste afslutter og Mbappé som verdens bedste angriber, når man ser på hele pakken.
Jeg er gået med underdoggen Rodri til odds 10 på Betfair Exchange. Hans sæson i Manchester City taler ned, men han blev kåret til VM-turneringens bedste spiller og storspillede i de afgørende kampe for VM-vinderne Spanien. VM er større end alt andet.
Yamal vandt også VM, men var ikke i nærheden af at være lige så afgørende som Rodri. Han havde så til gengæld en bedre sæson for sin klub og har også et større navn end Rodri. Derfor har jeg også sat lidt på ham. Ulempen er, at Rodri og Yamal kan komme til at tage stemmer fra hinanden, hvilket øger Kanes chance lidt.
Jeg tror, at vinderen skal findes blandt disse 3, men mener, at Kane er blevet spillet alt, alt for langt ned.
Mit bud på vindersandsynligheden:
Kane 36 %
Yamal 27 %
Rodri 25 %
Messi 4 %
Mbappé 3 %
Kvaradona, Dembélé, Olise, Ruiz og Haaland står for de resterende 5 %.
Tak for en god artikel Weber 😊
Vi har også for ganske få år siden set Robert Lewandowski producere identiske tal i Bundesligaen. Han blev også lidt overskygget af Jude Bellingham til VM, specielt i de afgørende kampe.
Langt de fleste år fra 2006-2025 er titlen gået til en spiller, der enten har vundet en stor international titel eller Champions League:
2006 – Cannavaro: VM-anfører og vinder
2007 – Kaká: Champions League-vinder
2008 – Ronaldo: Champions League-vinder
2009 – Messi: Champions League-vinder
2010 – Messi: Kun La Liga
2011 – Messi: Champions League-vinder
2012 – Messi: 91 mål
2013 – Ronaldo
2014 – Ronaldo: Champions League
2015 – Messi: Champions League
2016 – Ronaldo: Champions League og EM
2017 – Ronaldo: Champions League
2018 – Modrić: Champions League-vinder og afgørende spiller for underdog, der fik bronze
2019 – Messi
2020 –
2021 – Messi: Copa América
2022 – Benzema: Champions League
2023 – Messi: VM
2024 – Rodri: EM og Premier League
2025 – Dembélé: Champions League-vinder
Det eneste år, der peger i retning af Kane som Ballon d'Or-vinder, er 2012. Kane har så også holdt et højt niveau i Champions League, hvor han blev nummer 2 på topscorerlisten og kom i semifinalen med Bayern, mens han også leverede et godkendt VM med England.
Er det nok til at vinde? Jeg har min tvivl.
Kigger vi udelukkende på, hvad spillerne hver især kan, hvor mange ser så Kane som verdens bedste fodboldspiller eller bare verdens bedste 9'er? Jeg tror ikke, at det er mange. Min fornemmelse er, at flertallet anerkender Haaland som verdens bedste afslutter og Mbappé som verdens bedste angriber, når man ser på hele pakken.
Jeg er gået med underdoggen Rodri til odds 10 på Betfair Exchange. Hans sæson i Manchester City taler ned, men han blev kåret til VM-turneringens bedste spiller og storspillede i de afgørende kampe for VM-vinderne Spanien. VM er større end alt andet.
Yamal vandt også VM, men var ikke i nærheden af at være lige så afgørende som Rodri. Han havde så til gengæld en bedre sæson for sin klub og har også et større navn end Rodri. Derfor har jeg også sat lidt på ham. Ulempen er, at Rodri og Yamal kan komme til at tage stemmer fra hinanden, hvilket øger Kanes chance lidt.
Jeg tror, at vinderen skal findes blandt disse 3, men mener, at Kane er blevet spillet alt, alt for langt ned.
Mit bud på vindersandsynligheden:
Kane 36 %
Yamal 27 %
Rodri 25 %
Messi 4 %
Mbappé 3 %
Kvaradona, Dembélé, Olise, Ruiz og Haaland står for de resterende 5 %.
Tak for en god artikel Weber 😊