18+ | Spil ansvarligt | Selvudelukkelse via ROFUS.nu | Kontakt Spillemyndighedens hjælpelinje på StopSpillet.dk

Topscorer i Superligaen 2012/2013 - to bud herpå.

Jeg har kigget lidt på odds på en Superliga-topscorer for den kommende sæson. Jeg har/havde (forklaring følger) specielt to spillere i kikkerten:

Morten "Lille Per" Nordstrand (FC Nordsjælland) - 15.00 hos Ladbrokes

Og så havde jeg også Mostafa "Mos" Abdellaoue (FC København) - 17.00 hos Ladbrokes

Oddset på "Mos" var i går (onsdag) 26 hos Ladbrokes. Det var helt sikkert interessant. Men der er åbenbart andre end mig, der har studset over, at han scorede tre mål mod Metalist i FCK's 4-1-sejr i går. Santín scorede desuden på straffespark.

Som sagt var odds 26 bestemt interessant, men om det nuværende odds 17 også er det..? Ehm...Den er vel lige på vippen?

Men hvorfor overhovedet overveje "Mos"?
Han har vist i Tippeligaen, at han har næse for mål. Som de fleste nok ved, så blev han topscorer i den norske liga i sidste sæson. 17 mål blev det til, hvilket var et mere end blandt andet den gamle AaB-måltyv, Rade Prica.

Der er stor tvivl om, hvor vidt han vil blive foretrukket til en startopstilling, som situationen er det lige nu - ja, faktisk er jeg næsten helt sikker på, at han ville begynde på bænken, hvis FCK skulle spille en gældende kamp i morgen. N'Doye og Santín har i hvert fald hidtil været de to foretrukne angribere hos FCK - om Äriel Jacobs har andre planer, det vides endnu ikke.

MEN: Der er formentlig store forandringer på vej i FCK's angreb. Dame N'Doye har længe været rygtet væk, og ifølge flere medier er det blot et spørgsmål om tid, før manden fra Senegal bliver solgt - FCK har allerede afvist et par bud fra russiske Rubin Kazan, men der er interesse fra mange andre klubber/lande også. Specielt tyrkiske og engelske klubber nævnes inde i billedet.

Et salg af N'Doye vil helt sikkert bringe "Mos" ind i en startformation hos FCK - i hvert fald indtil de får købt en ny angriber. Men alt efter CV, pris og kvaliteter af denne nye angriber så vil "Mos" have fine muligheder for at være blandt de to foretrukne FCK-angribere.

Sidst, men ikke mindst, så skal vi heller ikke glemme, at Santín længe har ønsket sig væk fra FCK. Dette vil også gavne "Mos'" chancer for en startplads - om FCK så overhovedet er interesserede i at sælge deres to mest etablerede angribere på en og samme tid, det er så en anden sag.

Hvad der taler imod, at FCK sælger N'Doye, er, at de helt sikkert gerne vil have ham til rådighed, når der skal spilles kval-kampe til CL. Men kommer der et bud på ham, der er for godt til at sige nej til, så tror jeg, de slår til.

(OBS: Faktisk kan FCK godt både have ham med i kval-kampene og så senere nå at sælge ham. Mig bekendt lukker transfervinduet den 3. september, mens sidste playoff-kampe spilles den 28.-29. august - men så skal tingene også gå op i en højere enhed).

Men hvorfor så spille på Morten Nordstrand?
Han har altid stået lidt i skyggen af andre angribere i sin FCK-tid. Derfor har han mest været brugt som indskiftningsspiller, men dette til trods har han faktisk scoret ganske mange mål for FCK.
29 mål i 69 kampe for FCK - meget pænt snit af en spiller, der primært er blevet brugt som reserve. Det lykkedes ham endda at blive delt Superliga-topscorer (16 mål) i sæsonen 2008/2009. Det er godt nok et par dage siden, men Nordstrand er kun 29 år, hvilket betyder, at han stadig i hvert fald burde have en 2-5 gode år i sig endnu.

Nogle ville måske endda sige, at det er en angribers bedste alder, han er i nu.

Men et af hovedargumenterne for at spille på Nordstrand er, at han nu bliver fast mand på et (top?)hold, hvor han er hentet ind som en slags "stjernespiller". Dette kan naturligvis give et slags pres på denne lille mands skuldre, men det er blot spekulationer - desuden er der både positivt og negativt pres.

Det kan ikke helt udelukkes, at han kan fravriste Stokholm fra pladsen som fast straffesparksskytte, men skulle dette ikke lykkes, så kan jeg ikke forestille mig andet, end at han til enhver tid som minimum vil være nummer to i køen. Han har førhen sparket en del straffespark for FCK - som regel med scoring til følge.

Hvem er de største konkurrenter til topscorertitlen?

Først og fremmest N'Doye, men at han skulle spille en hel Superliga-sæon mere, det virker mere end usandtroligt.

Santín:
Er fast straffesparksskytte for FCK. Bestemt en stor trussel for Nordstrand og "Mos".

Niklas Helenius:
Han er bestemt også en stor kandidat til topscorertitlen, men AaB mangler i høj grad penge i kassen, og den nordjyske klub kan ikke tillade sig at være alt for kræsne med hensyn til bud på den unge angriber - stor sandsynlighed for, at han bliver solgt.

Simon Makienok:
Jeg ved ikke, om det blot er mig, den er gal med, men jeg finder denne mand en kende overvurderet. Jeg ser ham umiddelbart ikke som en seriøs bejler til topscorertitlen. Vil skyde på, at han ender med at score en 7-11 mål, hvilket formentlig ikke er nok til at blive topscorer.

Antipas:
Lynhurtig og driblestærk angriber - desværre for SønderjyskE så kan de formentlig ikke holde på ham. Han har længe ytret ønske om at skifte til en stærkere liga, og lur mig, om han ikke bliver solgt.

Pourie:
Tjaa... Han havde et ganske solidt efterår, og han spiller på et hold, der scorer mange mål (det gjorde de i hvert fald i sidste sæson under Troels Bech). Men om han har topscorerpotentiale? Måske ikke helt ude i skoven, men umiddelbart tror jeg ikke på ham.

Der er nok flere spillere (Graulund, Rieks, Larsen, Skoubo, Janssen, Beckmann, Lange, HHA, "Farlige" Frank osv.), man burde tage med i sine overvejelser, men jeg stopper her.

Dertil må vi selvfølgelig heller ikke glemme, at FCK formentlig køber en, i Superliga-forhold, klasseangriber, hvis de sælger N'Doye. Det skal blive interessant at se, hvad der sker der.

Men hvad siger folket? Kunne der ikke være lidt fornuft/værdi i en Nordstrand til odds 15? Og hvad med "Mos" til odds 17? Er den banket for langt ned nu?

Meld gerne ind, hvis man skulle finde et bedre odds, end det jeg har fundet (det er faktisk lidt skuffende, at hverken Unibet eller bet365 m.fl. ikke er kommet ud med odds endnu) - og kom også gerne med andre bud på en topscorer.

OBS: Jeg har, imens jeg har skrevet alt dette, læst, at Kalmar har planer om at hente Santín tilbage, når hans kontrakt udløber næste sommer. Altså ligner det, at brasilianeren tager et år mere i FCK-trøjen.

Tilføj kommentar