OBS: Hvis dette er det forkerte forum for et sådant opslag, beklager jeg naturligvis misforståelsen.
Fremfor at oprette dette spil direkte, tænkte jeg efter førhen at have brændt nallerne på at være lidt for hurtig på aftrækkeren, at jeg først ville poste det her i håbet om feedback. I al beskedenhed synes jeg selv, at spillet er ret godt spottet, men hvad synes du?
Der er mål på programmet, når Freiburg og Leverkusen spiller i øjeblikket. Selv efter det rædderlige nederlag til Wolfsburg tirsdag, hvor Leverkusen i den grad blev rundbarberet og endda på egen bane, kommer Peter Bosz’ tropper uden tvivl ud for at revanchere sig selv. Mod en vaklende Freiburg-defensiv satser jeg på, at udeholdet kommer på tavlen i begge halvlege.
Spil Leverkusen scorer i begge halvlege. Odds 2.37 hos bet 365 (har ikke tjekket øvrige udbydere). CV = 48%. Betvalue: 113,76.
Baggrund for spillet Tirsdag aften blev Leverkusen i den grad blev rundbarberet og endda på egen bane af Wolfsburg. Alligevel er gæsterne stadig det klart bedste mandskab i opgøret her såvel det hold, der på lidt længere sigt kommer bedst ind til kampen. Nederlaget var det første svaghedstegn hos Leverkusen gennem en længere periode. Indtil i tirsdags var holdet inde i en ubesejret periode på syv kampe. Freiburg har til gengæld været skidtkørende i omtrent lige så længe. Betyder dét så, at Leverkusen er så store favoritter, at de virkelig kan bære odds 1.70 på udebanesejren? Tja, det kan jeg have min tvivl omkring.
Ved spilåbning var den generelle linje på 2-tallet omkring odds 1.80-1.85 (enkelte startede omkring 2.00, mens Pinnacle tilsyneladende gav odds. 2.13); én i mine øjne noget mere realistisk vurdering, om end måske stadig til den lidt lave side i forhold til værdi.
Det interessante er imidlertid, at markedet ikke synes at have reageret på, at Leverkusens rædderlige præstation i tirsdags. Tværtimod har oddset ligget stabilt, endog generelt faldet en smule yderligere.
Omvendt har markedet øjensynligt reageret på Freiburgs præstation i sidste runde. Oddset på hjemmesejr har taget et godt nøk opad (startende fra 3.30 hos flere internationale udbydere til nu 4.60+ hos langt de fleste bookmakers), efter Freiburg tirsdag aften smed en ellers sikker 3-1-sejr væk ude mod Frankfurt på uhyre klodset vis. X’et er ligeledes blevet mere værd.
Så hvorfor så ikke gå efter 1-tallet eller X’et? Jo, fordi dét er Freiburg og i særdeleshed deres forsvarspil simpelthen for svingende til. Disse udsving er til gengæld præcis, hvad dette spilforslag søger at drage fordel af – på Freiburgs bekostning eller ej – i forsøget på at hive værdi ud af udebanefavoritten.
Det taler for spillet - Leverkusens spillere må i den grad føle, at de har noget at bevise ovenpå præstationen mod Wolfsburg. Det vil være en ekstra motivationsfaktor oveni kampen om Champions League-pladserne.
- Freiburgs defensiv så aldeles jammerlig ud i sidste rundes møde med Frankfurt. Ét af de tre mål var en klokkeklar og kæmpestor individuel fejl. I de to øvrige gjorde Freiburgforsvaret det heller ikke pragende ligefrem – for nu at sige det pænt. Det samme så man i deres første kamp efter coronapausen, hvor de gav et hav af chancer væk. RB Leipzig havde i alt 19 forsøg, heraf 8 på mål med en xG på 2.01. I anden spillerunde efter genopstarten, tabte Freiburg 1-0 hjemme til Werder Bremen i en temmelig begivenhedsløs match, hvilket dog nok siger mere om Werder Bremens offensiv end Freiburgs forsvar. Bremen slog til på en flot omstilling og bragte sig foran efter 20 minutters spil. Freiburg skabte kun få chancer. Var dog uheldige med ikke at 1-1 i sidste ende.
- Målt på xG er Frankfurt det dårligste forsvar, der ’burde’ have tilladt 51 mål mod de 40, de rent faktisk har lukket ind.
- Mod Frankfurt leverede Freiburg til gengæld flot rent offensivt. Tre ret flotte basser. Én af dem på en veludført standard. Topscorer, Nils Petersen, fik gjort ende på en måltørke af 9 kampes varighed og kunne se ud til endeligt at være på vej helt tilbage ovenpå en periode med lårproblemer. Freiburgs offensive kvaliteter taler for spillet i den forstand, at eventuelle Freiburg-scoringer vil tvinge Leverkusen yderligere frem. Freiburg er teoretisk set stadig med i kampen om 6. pladsen og Europa Leauge (4 point op til Wolfsburg, der selv møer Frankfurt hjemme). Skulle Freiburg tabe her og Wolfsburg vinde er løbet dog formentlig kørt. Også ved uafgjort skulle jeg mene, kampprogrammet taget i betragtning. Ergo har Freiburg alt at spille for og intet at tabe. De kan lige så godt gå efter det. I den forbindelse er det også værd at bemærke, at Bayer Leverkusen kun har præsteret at holde buret rent i én af deres seneste 9 udekampe. Wolfsburg viste, at de langt fra er usårlige. - Ikke desto mindre Leverkusen været skræmmende på udebane denne sæson. Ud af 14 opgør, har tabt 4, spillet én uafgjort og vundet de 9 resterende. Leverkusen snitter 1,93 mål på udebane i denne sæson. De har scoret i begge halvlege i 43 % af deres kampe denne sæson.
Hold øje med - Det er svært at vide helt præcist, hvordan har nederlaget til Wolfsburg har sat sig mentalt hos spillerne fra Leverkusen. Hvordan reagerer de, hvis de skulle ske at komme bagud? Med yderligere usikkerhed og frygt for at tabe eller trods, ærgerrighed og viljen til at kæmpe sig tilbage? - Ser man på den nyere indbyrdes historik holdene imellem, er der en tendens til jævnbyrdige, men desværre lavtscorende kampe. - Leverkusen har scoret 53 gange denne sæson, heraf 27 på udebane. Ifølge xG ’burde’ de kun have scoret 48. (Hvordan xG forholder sig på udebane har jeg ikke været i stand til at finde.) - Samtidig har Freiburg kun lukket 1,15 mål ind pr. hjemmekamp. (Som nævnt overfor ’burde’ dette tal være højere, men præcist hvor meget ved jeg ikke.) Kun 5 kampe har man tilladt modstanderen mere end 1 mål på eget græs. Det var mod FC Köln, Dortmund, Bayern München, Paderborn og Düsseldorf (henholdsvis 1-2, 2-2, 1-3, 0-2 og 0-2).
Holdnyt Freiburg: I forhold til seneste runde er der ikke rigtigt afgørende nyt under solen. Angriber Gian-Luca Waldschmidt vendte tilbage efter skade i sidste runde og spillede den første time. Centerforsvar, Robin Koch, er tvivlsom, men forventes at spille. Det samme gælder for højreback, Christian Günter, der har døjet med en muskelskade.
Bayer Leverkusen: Ovenpå nederlaget til Wolfsburg er det tænkeligt, at Leverkusen-manager, Peter Bosz, vil foretage ændringer i startopstillingen. Julian Baumgartlinger, der kom ind fra bænken og scorede Leverkusens enlige mål i tirsdagens opgør mod Wolfsburg er måske en særligt oplagt kandidat. På skadesfronten forventes angriber, Kevin Volland, ikke tilbage fra skade til dette opgør. Det samme gælder anfører og midtbanegeneral, Lars Bender. Forsvarsreserve, Jonathan Tah, er tvivlsom frem imod kampstart.
Alternative spilforslag Leverkusen + Over 2,5 mål er et aldeles oplagt spil. Men med så lavt et odds på Leverkusen såvel som på Over 2,5 mål har jeg svært ved at se værdi i det.
Det gælder med andre ord også for Over 2,5 mål rent, der lige nu ligger omkring 1.58 (startede hos Bet365 i 1.72). Det er lige på smertegrænsen. Måske stadig med lidt værdi.
Fremfor at oprette dette spil direkte, tænkte jeg efter førhen at have brændt nallerne på at være lidt for hurtig på aftrækkeren, at jeg først ville poste det her i håbet om feedback. I al beskedenhed synes jeg selv, at spillet er ret godt spottet, men hvad synes du?
Der er mål på programmet, når Freiburg og Leverkusen spiller i øjeblikket. Selv efter det rædderlige nederlag til Wolfsburg tirsdag, hvor Leverkusen i den grad blev rundbarberet og endda på egen bane, kommer Peter Bosz’ tropper uden tvivl ud for at revanchere sig selv. Mod en vaklende Freiburg-defensiv satser jeg på, at udeholdet kommer på tavlen i begge halvlege.
Spil
Leverkusen scorer i begge halvlege.
Odds 2.37 hos bet 365 (har ikke tjekket øvrige udbydere).
CV = 48%.
Betvalue: 113,76.
Baggrund for spillet
Tirsdag aften blev Leverkusen i den grad blev rundbarberet og endda på egen bane af Wolfsburg. Alligevel er gæsterne stadig det klart bedste mandskab i opgøret her såvel det hold, der på lidt længere sigt kommer bedst ind til kampen. Nederlaget var det første svaghedstegn hos Leverkusen gennem en længere periode. Indtil i tirsdags var holdet inde i en ubesejret periode på syv kampe. Freiburg har til gengæld været skidtkørende i omtrent lige så længe. Betyder dét så, at Leverkusen er så store favoritter, at de virkelig kan bære odds 1.70 på udebanesejren? Tja, det kan jeg have min tvivl omkring.
Ved spilåbning var den generelle linje på 2-tallet omkring odds 1.80-1.85 (enkelte startede omkring 2.00, mens Pinnacle tilsyneladende gav odds. 2.13); én i mine øjne noget mere realistisk vurdering, om end måske stadig til den lidt lave side i forhold til værdi.
Det interessante er imidlertid, at markedet ikke synes at have reageret på, at Leverkusens rædderlige præstation i tirsdags. Tværtimod har oddset ligget stabilt, endog generelt faldet en smule yderligere.
Omvendt har markedet øjensynligt reageret på Freiburgs præstation i sidste runde. Oddset på hjemmesejr har taget et godt nøk opad (startende fra 3.30 hos flere internationale udbydere til nu 4.60+ hos langt de fleste bookmakers), efter Freiburg tirsdag aften smed en ellers sikker 3-1-sejr væk ude mod Frankfurt på uhyre klodset vis. X’et er ligeledes blevet mere værd.
Så hvorfor så ikke gå efter 1-tallet eller X’et? Jo, fordi dét er Freiburg og i særdeleshed deres forsvarspil simpelthen for svingende til. Disse udsving er til gengæld præcis, hvad dette spilforslag søger at drage fordel af – på Freiburgs bekostning eller ej – i forsøget på at hive værdi ud af udebanefavoritten.
Det taler for spillet
- Leverkusens spillere må i den grad føle, at de har noget at bevise ovenpå præstationen mod Wolfsburg. Det vil være en ekstra motivationsfaktor oveni kampen om Champions League-pladserne.
- Freiburgs defensiv så aldeles jammerlig ud i sidste rundes møde med Frankfurt. Ét af de tre mål var en klokkeklar og kæmpestor individuel fejl. I de to øvrige gjorde Freiburgforsvaret det heller ikke pragende ligefrem – for nu at sige det pænt. Det samme så man i deres første kamp efter coronapausen, hvor de gav et hav af chancer væk. RB Leipzig havde i alt 19 forsøg, heraf 8 på mål med en xG på 2.01. I anden spillerunde efter genopstarten, tabte Freiburg 1-0 hjemme til Werder Bremen i en temmelig begivenhedsløs match, hvilket dog nok siger mere om Werder Bremens offensiv end Freiburgs forsvar. Bremen slog til på en flot omstilling og bragte sig foran efter 20 minutters spil. Freiburg skabte kun få chancer. Var dog uheldige med ikke at 1-1 i sidste ende.
- Målt på xG er Frankfurt det dårligste forsvar, der ’burde’ have tilladt 51 mål mod de 40, de rent faktisk har lukket ind.
- Mod Frankfurt leverede Freiburg til gengæld flot rent offensivt. Tre ret flotte basser. Én af dem på en veludført standard. Topscorer, Nils Petersen, fik gjort ende på en måltørke af 9 kampes varighed og kunne se ud til endeligt at være på vej helt tilbage ovenpå en periode med lårproblemer. Freiburgs offensive kvaliteter taler for spillet i den forstand, at eventuelle Freiburg-scoringer vil tvinge Leverkusen yderligere frem. Freiburg er teoretisk set stadig med i kampen om 6. pladsen og Europa Leauge (4 point op til Wolfsburg, der selv møer Frankfurt hjemme). Skulle Freiburg tabe her og Wolfsburg vinde er løbet dog formentlig kørt. Også ved uafgjort skulle jeg mene, kampprogrammet taget i betragtning. Ergo har Freiburg alt at spille for og intet at tabe. De kan lige så godt gå efter det. I den forbindelse er det også værd at bemærke, at Bayer Leverkusen kun har præsteret at holde buret rent i én af deres seneste 9 udekampe. Wolfsburg viste, at de langt fra er usårlige.
- Ikke desto mindre Leverkusen været skræmmende på udebane denne sæson. Ud af 14 opgør, har tabt 4, spillet én uafgjort og vundet de 9 resterende. Leverkusen snitter 1,93 mål på udebane i denne sæson. De har scoret i begge halvlege i 43 % af deres kampe denne sæson.
Hold øje med
- Det er svært at vide helt præcist, hvordan har nederlaget til Wolfsburg har sat sig mentalt hos spillerne fra Leverkusen. Hvordan reagerer de, hvis de skulle ske at komme bagud? Med yderligere usikkerhed og frygt for at tabe eller trods, ærgerrighed og viljen til at kæmpe sig tilbage?
- Ser man på den nyere indbyrdes historik holdene imellem, er der en tendens til jævnbyrdige, men desværre lavtscorende kampe.
- Leverkusen har scoret 53 gange denne sæson, heraf 27 på udebane. Ifølge xG ’burde’ de kun have scoret 48. (Hvordan xG forholder sig på udebane har jeg ikke været i stand til at finde.)
- Samtidig har Freiburg kun lukket 1,15 mål ind pr. hjemmekamp. (Som nævnt overfor ’burde’ dette tal være højere, men præcist hvor meget ved jeg ikke.) Kun 5 kampe har man tilladt modstanderen mere end 1 mål på eget græs. Det var mod FC Köln, Dortmund, Bayern München, Paderborn og Düsseldorf (henholdsvis 1-2, 2-2, 1-3, 0-2 og 0-2).
Holdnyt
Freiburg: I forhold til seneste runde er der ikke rigtigt afgørende nyt under solen. Angriber Gian-Luca Waldschmidt vendte tilbage efter skade i sidste runde og spillede den første time. Centerforsvar, Robin Koch, er tvivlsom, men forventes at spille. Det samme gælder for højreback, Christian Günter, der har døjet med en muskelskade.
Bayer Leverkusen: Ovenpå nederlaget til Wolfsburg er det tænkeligt, at Leverkusen-manager, Peter Bosz, vil foretage ændringer i startopstillingen. Julian Baumgartlinger, der kom ind fra bænken og scorede Leverkusens enlige mål i tirsdagens opgør mod Wolfsburg er måske en særligt oplagt kandidat. På skadesfronten forventes angriber, Kevin Volland, ikke tilbage fra skade til dette opgør. Det samme gælder anfører og midtbanegeneral, Lars Bender. Forsvarsreserve, Jonathan Tah, er tvivlsom frem imod kampstart.
Alternative spilforslag
Leverkusen + Over 2,5 mål er et aldeles oplagt spil. Men med så lavt et odds på Leverkusen såvel som på Over 2,5 mål har jeg svært ved at se værdi i det.
Det gælder med andre ord også for Over 2,5 mål rent, der lige nu ligger omkring 1.58 (startede hos Bet365 i 1.72). Det er lige på smertegrænsen. Måske stadig med lidt værdi.
Kilder
fbref.com, bulibold.dk, livescore.com, the Telegraph, soccerstats, whoscored.com