18+ | Spil ansvarligt | Selvudelukkelse via ROFUS.nu | Kontakt Spillemyndighedens hjælpelinje på StopSpillet.dk

Optakt og powerranking, FNL 2020/2021

21 kommentarer
136 Visninger
I weekenden tager den andenbedste, tjekkiske liga—også bedre kendt som FNL—hul på en ny sæson. Som optakt til sæsonen og den række af spilforslag, jeg agter at poste i den kommende tid, kommer jeg her en præsentation af ligaens hold og giver i form af en powerranking mit bud på, hvor de forskellige klubber står umiddelbart før sæsonstart.

INTRODUKTION: NY STRUKTUR OG GROBUND FOR OVERRASKELSER
Den nye sæson står i høj grad i skyggen af den forgangenværende og ikke mindst coronakrisen. Grundet pandemien blev den tjekkiske liga nemlig aldrig spillet færdig, og der fandtes af den grund heller aldrig to nedrykkere fra øverste niveau. For FNL’s vedkommende betyder dét, at rækken i år kun består af 14 hold i modsætning til de normale 16, der tilsammen skal kæmpe om blot én adgangsbillet til den fornemmeste selskab og—helt som vanlig—to nedrykningspladser i den anden ende af tabellen.

Nærmere bestemt udgøres FNL selvsagt af sidste års deltagere minus nedrykkerne fra FK Baník Sokolov og Vitkovice FK, der i stedet erstattes af FK Blansko og FC MAS Táborsko. Traditionelt er FNL en ganske jævnbyrdig liga, og sidste år var ingen undtagelse. Uden nedrykkere fra højeste niveau tegner FNL dog til at blive en om muligt endnu tættere affære. I mellem den bedst og dårligst placerede af gengangerne på henholdsvis 3. og 14. pladsen var der ved sæsonafslutningen 33 points forskel. Denne forskel er imidlertid ikke helt retvisende. Rent kvalitetsmæssigt var de tilbageværende klubber fra sidste år slet ikke så langt fra hinanden. Snarere slog de hinanden på kryds og tværs på gode eller dårlige dage, alt efter hvordan man vælger at se på det. Samtidig ligner FK Blansko og FC MAS Táborsko to slagkraftige mandskaber, og der skal derfor være god mulighed for, at vi får endnu flere overraskelser at se i året, der kommer.

POWERRANKING VED SÆSONSTART
Trods den generelle jævnbyrdighed kan holdene i FNL i min optik indledes i to overordnede kategorier: Et smalt favoritfelt bestående af 3 tophold, som trods den generelle jævnbyrdighed synes at skille sig ud fra de resterende 13 mandskaber, der i stedet udgør stort og meget lige felt af forfølgere. For overskuelighedens skyld har jeg inddelt sidstnævnte i yderligere to grupper—en midte og en bund—hvilket dog ikke er tænkt at skulle signalere endnu et generelt spring i niveau. Blandt disse hold er forskellene umiddelbart meget små, og midten og bunden skal som sådan snarere læses som ét.

Med udgangspunkt i denne opdeling, følger her min powerranking. Denne skal ses ikke som et bud på den endelige stilling, men udelukkende som en vurdering af holdenes indbyrdes styrke her og nu. Således har jeg taget udgangspunkt i holdenes formmæssige og organisatorisk forfatning gennem foråret og i særdeleshed ved sæsonafslutningen samt deres generelle optaktsfase, herunder transfers og træningskampe. Bagefter giver jeg en mere uddybende præsentation af de forskellige mandskaber opstillet i alfabetisk rækkefølge.

TOPPEN
Med sidste års tredjeplads sluttede Dukla Praha så at sige bedst af de dårligste. Skal Dukla indfri sæsonmålsætningen om oprykning, skal holdet med andre ord gentage dén bedrift. Henover sommeren har Dukla imidlertid mistet to af sidst sæsons allerstørste profiler—deres defensive styrmand og anfører, Daniel Tetour, samt deres topscorer og offensive omdrejningspunkt, Lukáš Holík—og ingen erstatninger er endnu blevet hentet ind. Dermed har Dukla tabt vigtige skridt i forhold til konkurrenterne, også selvom yngre spillere sidste år viste tegn på at være klar til at overtage et større ansvar. I stedet ser jeg sidste års nummer 5 fra Viktoria Žižkov og i særdeleshed Hradec Králové, der sluttede 4, som to bedre bud på en vinder. Hvor førstnævnte har oprustet ganske offensivt i sommerpausen med 8 signings, har sidstnævnte snarere bygget videre på det solide fundament, de henover de sidste par sæsoner har lagt. Derfor ser jeg også Hradec Králové som rækkens stærkeste mandskab her ved sæsonstarten (dog uden dermed at sige, at de også er de største favoritter til at vinde ligaen).

1. Hradec Králové
2. Viktoria Žižkov
3. Dukla Praha

MIDTEN:
Sammen med de ovenstående hold udgjorde Jihlava sidste års subtop, fra hvem der rent point- såvel som kvalitetsmæssigt var en vis afstand ned til de øvrige mandskaber. Jihlava har imidlertid indledt en genopbygningsfase, og selvom holdet stadig besidder megen kvalitet, kan det ikke benægtes, at de år er svagere. Over dem har jeg i stedet Vlašim og Prostějov, der begge ser ud til at bygge videre på det solide fundament, de hver især skabte sig i den forgangne sæson. Det samme kan også siges for Líšeň, om hvem der dog er et par tvivlsspørgsmål angående et par centrale afgange. Oprykkerne fra Blansko har forstærket en allerede rutineret trup klogt og imponeret i de afsluttende opstartskampe. På papiret ser de ganske stærke ud og kan meget vel overraske.

4. Vlašim
5. Prostějov
6. Jihlava
7. Líšeň
8. Blansko

BUNDEN:
Som nævnt er det lidt kunstigt at splitte det store felt af potentielle midt- og bundhold op i to. Mandskaberne er tæt på hinanden hele vejen rundt. Ikke desto mindre er der umiddelbart to hold, der springer i øjnene som væsentligt ringere stillet end de øvrige; nemlig Varnsdorf og Třinec. For begge gælder det, at man har mistet en lang række centrale figurer uden enten selv at have aftagere klar eller hente tilstrækkeligt gode erstatninger ind. Hvad angår Ústí nad Labem, Vyšehrad og Chrudim er historien nogenlunde den samme. Fælles for dem er dog, at de overordnet set besidder større kvalitet såvel som bredde end førnævnte. Derfor ser jeg også Ústí nad Labem og Vyšehrad som en smule stærkere end oprykkerne fra Táborsko, på hvis vegne jeg ellers er ganske optimistisk. Chrudim har fået deres optakt ødelagt af en positiv Covid-19-test blandt én af spillerne og kan først genoptage træningen lørdag d. 22. august ovenpå 14 dages karantæne. Af den grund ender de på powerrankingens 12. plads, skønt jeg under normale omstændigheder ville placere dem højere. Som følge af coronaudbruddet er Chrudims to første ligakampe blevet udskudt.

9. Ústí nad Labem
10. Vyšehrad
11. Táborsko
12. Chrudim
13. Varnsdorf
14. Třinec

GENNEMGANG AF HOLDENE
Nedenfor præsenterer jeg en mere detaljeret gennemgang af årets deltagere i FNL (OBS: Et nyt indlæg for hvert hold). Gennemgangen er ordnet i alfabetisk rækkefølge og struktureret således, at jeg for hvert hold først tager et kort tilbageblik på den forgangenværende sæson og derpå deres opstartsfase og transfervindue. Derved søger jeg at skitsere den situation, som klubberne hver især befinder sig i forud for den nye sæson. Afslutningsvis giver jeg en kort, samlet vurdering af mandskabernes forfatning, hvor jeg endvidere har tildelt hver klub en score på en 5-trinsskala gående fra -2 til +2. Denne score skal ses som en vurdering af, hvorvidt et givent hold kommer svækket eller styrket ind i sæsonen (-2 = væsentligt svækket, -1 = svækket, 0 = uændret, +1 = forbedret og +2 = væsentligt forbedret). Som sådan er den et forsøg på at komplimentere powerrankingen ved ikke at vurdere holdenes styrke i forhold til hinanden, men i forhold til dem selv; som de hver især tog sig ud i sidste sæson og foråret i særdeleshed. Det skal i denne forbindelse nævnes, at jeg her har lagt særlig vægt på kontinuitet, hvormed jeg ikke nødvendigvis mener mængden af spillere, der går igen fra sidste år i de respektive trupper, men snarere i hvilken grad klubberne råder over en solid grundstamme af spillere samt den overordnede kvalitet af samme—et karakteristika der viste sig helt afgørende sidste år, bedst eksemplificeret ved sidste sæsons to oprykkere, FK Pardubice og Zbrojovka Brno, der begge udmærkede sig ved at have en stærk og klart defineret kerne af etablerede kræfter. Truppernes bredde og dybde spiller også ind om end i forhold til powerrankingen mere sekundært.

21 Kommentar

Tilføj kommentar