Der venter os masser af spænding, når Eurovision tirsdag den 8. maj skydes i gang med den første semifinale. 19 lande kæmper om 10 finalepladser, og der er lagt op til masser af underholdning, drama og værdispil, når det Internationale Melodi Grand Prix er tilbage på skærmene. Læs analysen af alle deltagere i semifinale 1 her i vores Eurovision optakt til den første semifinale.

Hele 19 lande dyster i den første semifinale ved Eurovision (også kaldet det Internationale Melodi Grand Prix) om kun 10 pladser til den store finale lørdag d. 12. maj. Konkurrencen i semifinale 1 er historisk hård. Via geopolitisk stemmehistorik (venne-lande seeding) er det endt med, at langt de fleste af storfavoritterne er kommet i semifinale 1, mens mange af de dårligste kandidater som San Marino og Georgien heldigvis er endt i Danmarks semifinale 2, som starter torsdag d. 10. maj. 

Odds på årets melodi grand prix

Sidste års show bød på masser af underholdning. Hvem husker ikke de ubeskriveligt pinlige værter fra Ukraine, den smukke og enkle vindersang fra Portugal, Ruslands sangerindes udelukkelse, Et akavet kys efter en jodelsang med kanoner, og endda en streaker som løb ind på scenen med røven bar iført et australsk flag under Jamalas optræden. 

Jeg tror ikke, vi får samme galskab og tossede indslag at se i år, såsom russiske bedstemødre, gorillaer og kitsch indslag - de forskellige sange virker mere civiliserede end normalt - men hvem ved? Alt kan ske i Eurovision.

I denne første af tre optakter kan du bl.a. læse Highrollers analyse og vurdering af de enkelte landes chancer og få gode råd om betting på Eurovision. Odds på det Internationale Melodi Grand Prix kan være en guldgrube af værdi, hvis man følger godt med i mekanismerne. Odds kan stige og falde meget, og markedet er hvert år det suverænt mest spillede ikke-sports event hos bookmakerne.

Se odds og optakt til Eurovision semifinale 2019

Eurovision semifinale 1 odds & tips

Modsat fodboldodds, kan her være uhyggelig stor forskel i odds på Eurovision fra bookmaker til bookmaker, nogle gange helt op til 500%, og det kan derfor bestemt anbefales at bruge oddssammenligning, når du oddser på Eurovision. Betfairs spillebørs giver ofte det bedste vinderodds på underdogs og top 5-spil, men er langtfra altid retvisende. På specialspil kan bookmakere som Unibet af og til være bedre.

Husk dog, at hos de almindelige bookmakere er deres margin typisk 10% samlet på fx head-to-head-spil, ja/nej-spil. Nogle odds på eksempelvis underdogs og top 5 er sat konservativt lavt med udgangspunkt i bookmakernes odds- og riskomanagement, hvis oddsene nu pludselig skulle falde en del, hvilket ofte sker ved underholdning. Der kan dog også være nogle rigtig gode spil og specialspil imellem.

Der uddeles lige mange seerpoint og jurypoint. Mht. seerpoint får sangene ikke point ud fra, hvor mange der hader den, men kun hvor mange, der elsker den. Det bedste råd må være at acceptere, at musiksmag er meget forskellig, og man bør forsøge at undlade at afskrive en sang, man ikke kan fordrage, for der er måske andre bestemte målgrupper, som synes den er god

Der kan også livebettes under showet. Landenes points offentliggøres først efter finalen.

Se resultater fra tidligere år her.

Odds på, om nationen går videre til finalen fra semifinale 1

Bedste odds Bookmaker
Israel 1,03
Betfair
Cypern 1,08 Betfair
Estland 1,08 Betfair
Tjekkiet 1,09 Betfair
Bulgarien 1,22 Betfair
Grækenland 1,30 Betfair
Østrig 1,41 Betfair
Litauen 1,58 Betfair
Armenien 1,67 Betfair
Belgien 1,80 Betfair
Azerbaijan 2,05 Betfair
Schweiz 2,14
Unibet
Hviderusland 2,38 Betfair
Finland 2,40 Betfair
Kroatien 4,83 Betfair
Albanien 5,00
Danske Spil
Irland 4,39 Betfair
Makedonien 10,82 Betfair
Island 41,21 Betfair

Bemærk, at odds på kvalifikation kan kombineres hos Danske Spil, eksempelvis en "vinder" og en "taber" i en double. Odds er opdateret mandag den 7. maj klokken 14. Ved odds hos Betfairs Spillebørs er 6,5 % kommission blevet fraregnet. Det er således det effektive odds, der er angivet.

Spiltips, (nye) opdateret tirsdag 8/5

Unibet: Israel 11.-26. plads i finalen - odds 15 - cv 15%, Bv 225%. Findes under "spil på Israel -klassif."  * Israel ikke i top 3 - odds 2,4. Cv 50%. Findes under "spil på Israel" *  Litauen i top 10 - odds 5,5. Cv 22%. Findes under "spil på Litauen" * Betfair Sportsbook: Litauen i top 5 - odds 16 - Cv 10% ( spilles som vinder e/w 5 pladser 1/5 odds, odds 81)

Diverse spiltips, Betfair Sportsbook:

Tyskland bedst af big 5: Odds 7. BV 140 %.
Italien bedst af big 5: Odds 8 - ligger i bedre vinderodds end fx Spanien. CV 13 % 
Kroatien vinder hos jury E/W top 4 1/4 odds: Odds 251. CV 0.5 %/3 %  
Cypern vinder tele vote: Odds 10. CV 11 %

Diverse spiltips, bwin

Tyskland nul point: Nej: Odds 1,03. CV 98 %

Storbritannien ender på en lige placering: Odds 1,85. CV 60 % 

Diverse spiltips, Unibet

Belgien ikke videre 2,75 under "spil på belgien-klas.", cv 44%
Vinder kommer fra semi 1 - 1,65 - under vindermarked-klas. cv ca. 70% 

Diverse spiltips, Betfair spillebørs

Finland går videre: Odds 2,4. CV 44 %
Kroatien går videre: Odds 4,8. CV 23 %
Laye (sælge) Sverige i top 10: odds 3,08, står i 1,45. CV 34 %

Diverse spiltips, Bet365

Bedst i Norden: Finland: Odds 15. CV 9 %
Schweiz ikke videre - odds 1,8 - Cv 57%

Diverse spiltips, Nordicbet

Belgien H2H Australien: 1: Odds 2,6. CV 40-50 %
Kroatien i top 10: Odds 30, CV 3,5 %

Diverse spiltips, Danske Spil

Albanien går videre fra semifinale 1: Odds 5. CV 23 %. (kan kombineres i en dubbel/trppel med et nej, fx Belgien 2,05 nej (også værdi, cv 50%), Azerbaijan 1,85 nej eller Armenien 2,2 nej)

Efter semifinalen vil der kommet et samlet regnskab over alle ovenstående spiltips i kommentartråden.

Gode råde til betting på Eurovision

Nedenstående er en række generelle tendenser og observationer, som fortæller noget om historikken, men selvfølgelig ikke det helt præcise udfald af dette års Eurovision. 

  • Europa vil have vokal kvalitet og harmoni - især juryerne
  • Nytænkning og musisk originalitet belønnes også af både seere og juryer
  • En vindersang har ofte en helhjertet ægthed og autencitet
  • Især seerne elsker det enkle og rene
  • Kedelige sange modtages ok af især juryen, hvis de synges flot
  • Seerne vil have gerne have et fedt og anderledes sceneshow, men sang og performance er vigtigst
  • Vinderen spottes blandt favoritfeltets sange, som stadig topper efter semifinalerne
  • Det er vigtigt at spotte, hvilke sange som egner sig til en scene versus headphone-sange/en god musikvideo
  • Et Big 5 land tager næsten altid sidsteplads, da semifinale-kvalificerede lande har stemmeopland
  • European Broadcasting Union (EBU, arrangørerne bag Eurovision) har en algoritme for pointrækkefølgen i finalen, så spænding holdes
  • Favoritlande giver sjældent høje point til deres konkurrenter - det vil sige de andre topfavoritter  
  • Europa vil have smil og gerne festlige lavpraktiske sange i top 10, mens vinderen ofte er mere melankolsk
  • Skøre outsidere er ok, men kun hvis de samtidig også har kvalitet (eksempelvis østrigske Conchita Wurst)
     
  • Der er en teoretisk chance for afsløringer fra enkelte landes/juryers points et par dage efter semifinalerne
  • Der kan opstå store oddsfald og stigninger på Betfair-børsenm som kan udnyttes
  • Der kan surebettes massivt, og odds pendulerer begge veje. Oddsfald afspejles hurtigst i vinderoddset
  • Hype kan få odds til at styrtdykke og stige igen på dagen, men dog er de fleste oddsfald reelle nok 
  • Topfavoritter får mange points og lander meget sjældent udenfor top 10
  • Venne- og nabolande-effekten er meget udbredt, mens Armenien og Aserbajdsjan hader hinanden
  • Juryer stemmer musikalsk "fornuftigt" og rangerer sangene, hvorved hadesange kan straffes
  • Itunes m.m. er delvis retvisende, det er afstemninger og Youtube bestemt ikke
  • Seerne og juryerne hader subsistensløs dance/pop 
  • Tøjet betyder en smule. Mørke kjoler er ikke godt, mens rødt er godt
  • Ungdommelig charme betyder rigtig meget for især de yngre kvindelige seere
  • Originalsprog er ikke nødvendigvis en fordel 
  • Gode melodier (kompositioner) er i sig selv ikke nok til top-topplacering, hvis det andet ikke spiller
  • Smag er forskellig, og en sang som man ikke kan lide kan godt have et opland hos et bestemt segment

Vurdering af hvert lands chancer i semifinale 1

Analysen af hver enkelt deltager i den første semifinale følger den officielle startrækkefølge:

1. Aserbajdsjan - Aisel, "X My Heart"

Denne popsang var en af mine tidligere long shot-favoritter til at ryge ud af den svære semifinale 1, men deres sceneprøve ændrede min mening, hvor de virkelig gjorde noget ekstra ud af scenen. Den vil dog nok score lave jurypoint. Desuden går kun 10 ud af 19 videre fra den svære semifinale 1, hvilket svarer til odds 1,9 for et gennemsnitligt land. Der er virkelig mange gode konkurrenter, som kan gå videre, så det bliver lige på grænsen. Selve sangen er ordinær og poppet i sig selv, men virker måske på en scene. Armenien og Aserbajdsjan er historisk hadefjender, så den får nok lave/ingen point derfra fra især juryen. Kvalifikation til finalen?: Måske.

 
2. Island - Ari Ólafsson, "Our Choice"

Denne sang er ret sandsynlig semifinale 1's bundskraber. Den er kedelig, let at glemme - også vokalt - og uden mindeværdig koreografi. Den har ikke vennelande som Danmark, Sverige eller Norge til at hjælpe, og så har den også et dårligt startnummer. Den vil med meget stor sandsynlighed ikke gå videre med så gode konkurrenter i semifinale 1. Stort nej herfra.


3. Albanien - Eugent Bushpepa, "Mall"

Albanien synger som et af blot to lande i 3/4-takt ligesom sidste års vinder fra Portugal. Spaniens duo er den eneste anden. Albanien er et af de lande, som bookmakerne er overbevist om, ikke vil gå videre. Man kan få omkring odds 6 på, at de kvalificerer sig til finalen, og det høje odds skyldes måske, at der er mange konkurrenter i semifinalen, og den ikke er så iøjnefaldende. Den får lidt blandede scores i polls - både gode og dårlige - mens flere kommentarer går positivt på den semi-rockede sang. Vokalen er hverken god eller dårlig.

Albaniens indslag deler vandene - enten elsker folk den eller hader den. Det er lidt det samme med det danske bidrag. Det er sjældent et dårligt tegn med hensyn til at få seerpoint. Den giver omkring odds 6,00 for at gå videre til finalen, og jeg tror godt, at den kan overraske og gå videre, men det vil i så fald være på yderste mandag. Jeg har den som et landskud ligesom Kroatien, hvis nogle sange skulle floppe.

4. Belgien - Sennek, "A Matter Of Time"

I studieversionen har Sannek en fin sang, melodi og vokal, men overført til en scene virker den bestemt ikke lige så god. Det er nok en af de sange, der kan fejle, når man tager en god headphone-version/musikvideo og skal prøve at få det til at spille på en scene. Det virker ikke lige så godt live, hvilket også Wiwibloggs day 1-poll indikerer. Jeg syntes ikke, at hendes tøj og show imponerede til sceneprøven. Hun er en af de stærke forhåndskandidater, som kan svigte ved seere og juryer, men hun kan også sagtens gå videre. Men hun vinder ikke. Kvalifikation eller ej? Et måske herfra.

5. Tjekkiet - Mikolas Josef, "Lie To Me"

Mikolas Josef havde et uheld til sin sceneprøve under et akrobatisk spring og har været på hospitalet med ryggen, da han ikke kunne gå. Han er tilbage, har haft sceneprøve 2 og er i bedring. Han laver dog ikke akrobatiske tricks, og alternativt kan en standby's overtage, men han har sagt, at han går på scenen. Sangen var en af de allerførste favoritter på oddsmarkedet, allerede før Tjekkiets finale var afgjort - og med rette. Han leverer et fedt og dynamisk show til en fed og funky jazz/dance-chill sang. Uheldet kan skade hans udtryk og dans, da han har ændret programmet til at stå fast ved mikrofonstativ, desværre, men omtalen kan omvendt give ha. sympatistemmer fra seerne. Selvom genren ikke er ny, så virker den moderne i Eurovision-sammenhæng. Den har universel appel, virker på en scene og bør gå sikkert videre.

6. Litauen - Ieva Zasimauskaite, "When We’re Old"

Her bliver det spændende og interessant, for ind imellem alt pop/dance-larmen kommer denne søde og inderlige sang. Den virker godt på en scene, og det virker til, at folk elsker det enkle og rene uden store LED-effekter, så længe det er godt og autentisk. Det så vi også med Portugals vindersang sidste år. Sangen kan ramme alle aldersgrupper, som er træt af larmen fra nogle af de andre bidrag. Desværre for Litauen kommer den tidligt på i semifinale og lige før storfavoritten fra Israel.  Der er mange konkurrenter i semifinalen, og nogle lande skal sandsynligvis floppe, for at Litauen går videre. Jeg tror den måske kan klare billetten. Det bliver et måske i den gode ende.

7. Israel - Netta Barzilai, "Toy"

Israels Netta er storfavorit af de 43 lande, og vil helt sikkert have rigtig mange elskere blandt seerne. Den er frisk, moderne, afvekslende, tempofyldt, og den har vigtigst af alt et politisk budskab - et MeToo-statement. Den har også et rimeligt sceneshow, og sang og tema virker til at fange både øst- og vestlande. Ulempen er, at den er irriterende, støjfyldt, favorit, og minder lidt om Italiens gorillasang fra sidste år, som ikke rigtig virkede så autentisk og derfor ikke fik en placering helt i top. Man skulle så tro, at den ville score ringe hos juryerne, men faktisk har den også det laveste odds også på Betfairs spillebørs til at vinde hos juryen, hvor oddset er cirka 4.

Fordelene er, at den er spændende, mindeværdig, har et budskab ligesom Jamala og ikke mindst, at den scorer suverænt højest i rigtig mange afstemninger. Dog blev den ikke modtaget helt godt ved første sceneprøve, hvor den steg lidt i odds -  fra 2,8 til 4,2. Sidenhen er den dog også faldet lidt til først odds 3,4, og efter anden prøve faldt den til cirka odds 3. Jeg tror, at den vil score højt blandt seerne og uvist blandt juryen. Det er nok en elsk-eller-had-sang, og en helt ny regelændring indført for blot få dage siden gør det sværere for de enkelte jurymedlemmer at straffe en hadesang. Spørgsmålet er så, om det er en hadesang eller en elske-sang, og hvordan disse opvejer hinanden?

Da jurypoint vises før seerpoint i finalen, kan man eventuelt overveje at vente til livebets, efter jurypoint er givet. Tror man, at Israel flopper totalt, kan man få odds 15 for en 11.-26. plads i finalen hos Unibet. Seerne elsker det enkle, rene og inderligt uskyldige, som den måske kan mangle. Omvendt er top-konkurrenterne nok ikke historisk gode. Jeg skal ikke sige, om den vinder finalen. Jeg tror, at den kommer i top 5, og at den let klarer kvalifikationen. 

8. Hviderusland - Alekseev, "Forever" 

En rigtig dejlig sang og komposition, men desværre virker den ikke lige så godt live på scenen, hvor hans vokal virkelig ikke er særlig god sammenlignet med studieversion. Det kan blive straffet af juryen. Landet er også uden vennelandet Rusland i semifinalen. Der er stor konkurrence, og det kan blive svært uden en god vokal, men oddset for kvalifikation er også rimeligt højt (odds 2,6). Det er ikke umuligt. Det bliver et måske til et hviderussisk avancement.

9. Estland - Elina Nechayeva, "La Forza" 

Her kommer noget meget anderledes - en operasang. Elina Nechayeava har om nogen årets og måske årtiets suverænt bedste live-vokal, og hun rammer sidst i sin sang ikke blot det høje C men både D, E og F og holder det til perfektion i lang tid - også live. Showet er imponerende med en LED-kjole til 40.000 dollars. Alt sidder lige i skabet, men jeg tror, at lige præcis dette måske også er sangens ulempe. At den virker så kold, stringent, perfekt og konstrueret uden varme og autencitet. Jeg tror, folk i jury og især seere vil være delte om dens kulde og genre. Den vil nok score rigtig godt hos juryen, men det afhænger også af, hvor mange i juryen som hader opera. Estland var en af de tidlige favoritter - også hos mig. Den vil formentlig opnå en placering i top 10. Under alle omstændigheder bør den gå sikkert videre. 

10. Bulgarien - Equinox, "Bones" 

Bulgarien stiller med et sammensat hold af flere sangere, som live fungerer rigtig godt sammen, hvilket juryen vil lægge stor vægt på. Sangen er mørk og melankolsk og minder om Rag'n'Bone Man og har gode tv-tricks. Bulgarien har, efter hvad jeg kan læse, rigtig mange superfans, selvom jeg ikke er en superfan af den rent musikalsk. Sangens fordel er det gode tv-dynamik/samspil live, og den scorer ret pænt i afstemninger. Jeg synes, den er fin, men måske er vokalopsætningen lidt kunstig. Den vil formentlig score gode seerpoint - formentlig også blandt juryen, men her vil den kunne score lavere, hvis enkelte jurymedlemmer ikke kan fordrage den. Især fordi den - ligesom de andre favoritter - vil blive strategisk straffet med få point fra andre favoritlande især i finalen. Juryerne holder ofte med deres eget land. Men den vil få en god placering, den skiller sig ud, og den bør sikkert gå videre.

11. Makedonien - Eye Cue, "Lost And Found" 

Landet har ikke så mange nabolande i denne semifinale. Den er en underdog og det med rette. Sceneprøven virkede rodet og ucharmerende, og den scorede fjerde dårligst i pressens exitpoll. Den skiller sig ikke ud på nogen parametre. Jeg ser bestemt ikke værdi. Der er så mange gode konkurrenter, at den kan få rigtig svært ved at gå videre.

12. Kroatien - Franka Batelic, "Crazy" 

Franca synger rigtig godt, men sangen er ikke mindeværdig, og bluesstilen er hørt før - den lyder lidt ligesom Alicia Keys "Falling". Til gengæld overraskede netop Kroatiens vokal mig ved sceneprøven. Den lød bare sindsygt godt, så måske kan juryen - som historisk elsker en god vokal trods en kedelig sang - belønne den og glemme, at den ikke er spor nytænkende. Den har et højt odds, men kan overraske, hvis lande som Armenien og Belgien skulle floppe. Den er en underdog. Den er i kategorien måske til at gå videre.

13. Østrig - Cesár Sampson, "Nobody But You"

Sangen har noget friskt og drengerøvsagtigt over sig, men samtidigt har den også et ydmygt udtrykt og etnisk diversitet. Der er ikke mange andre gode mandevokaler som hans i denne semifinale, så den bør have en fin chance for at gå videre. Sceneshowet er dog måske lige lovligt afslappet. Måske vil den for lidt? Også denne sang har mange gode konkurrenter, og den kan på en rigtig dårlig dag floppe, hvis den er for usynlig. Men den bør have en god chance for at gå videre. Den ligger i den gode ende af kategorien måske.

14. Grækenland - Gianna Terzi, "Oneiro Mou" 

Yianna Terzis sang ligger lige over gennemsnittet. Det er en flot og anderledes mystisk sang med et flot sceneshow. Landet har også Cypern, som giver dem 12 stensikre point. Det er dog ikke en sang, man kan synge med på, men den skiller sig ud og er stilren. Den scorer ganske fornuftigt i afstemninger. Den bør efter alt at dømme gå videre.

15. Finland - Saara Aalto, "Monsters" 

Saara Aalto er erfaren og populær efter i en video at have sunget sin sang på alle 43 landes sprog. Bookmakerne spår, at den ikke vil gå videre, hvor den cirka giver odds 2,50 for avancement. Meningsmålinger er dog ret uenige, og det er jeg også. Det er en uptempo dance/popsang, som sjældent er godt i Eurovision, og ja - sceneshow er set før, og vokalen er skinger, men ellers er det en okay sang, som mange holder af. Den scorer tredjepladser af alle 43 lande i nogle afstemninger, og den er steget rigtig meget i odds, hvor den startede ud i cirka odds 1,4, så jeg ser værdi at hente her. Den har ikke mange nordiske venner i semifinalen, men Estland er dog med. Finland har det med at klare sig ok i Eurovision, men juryerne hader ofte up-tempo dance. Der er ikke mange popsange at dyste mod, dog en del up-tempo-sange. Med 19 deltagere og kun 10 der går videre, kan Finland overvejes til at kvalificere sig. Måske videre.

16. Armenien - Sevak Khanagyan, "Qami"

Han synger fint nok, og sceneshowet er også fint. Men alt ved den er bare middelmådigt, kedeligt, uinteressant og man glemmer den hurtigt, trods et ganske fint startnummer. Det er sjældent en fordel at synge på et etnisk originalsprog. Når der er så mange gode kandidater i denne semifinale, kan sange som denne let blive overset. Den bør dog få (middel)gode point af juryen. Dens kvalifikations-odds var helt nede i odds 1,4, men nu ca. 1,8 Den scorer ikke godt i alle afstemninger... I pressens exitpoll lå den fjerdelavest af de 19. Den er mit favorit-langskud til at floppe i denne semifinale, sammen med Belgien og Schweiz. Den bør kun have et "måske" til at gå videre. 

17. Schweiz - Zibbz, "Stones"

Hun gjorde det godt til sceneprøverne, og den er faldet meget i odds, og den er det eneste rigtige rock-nummer i denne semifinale. Findes der tilpas mange rockinteresserede som sidder og ser Eurovision og er klar til at sende en stemme på halvkedelig sang, man let glemmer? Måske er oddset faldet for meget, og jeg synes, at konkurrenterne er bedre, end oddset antyder. Man kan kigge på historikken og se, hvor mange halvtynde rocknumre som ikke går videre. Alt afhænger dog af oplandet. Den går måske videre.

18. Irland - Ryan O’Shaughnessy, "Together"

Selve sangen og vokalen er noget svag og kedelig, og sangen dømmes med rette ude af finalen af markedet. Den har fået et ganske flot og autentisk sceneshow, som virker ganske fint, men som stadig mangler den nødvendige wow-faktor, som er nødvendig, når selve sangen er så kedelig. Den får ikke særligt gode anmeldelser, hvor flere synes, at den er dårlig og kedelig overall, og ligesom Holland og Rusland i semifinale 2 har jeg endnu til gode at læse, at nogen synes, den er rigtig god. Den kan principielt overraske og gå videre på seerpoint, men jeg dømmer den ude.

19. Cypern - Eleni Foureira, "Fuego"

Denne sang gjorde det måske allerbedst af alle 19 sceneprøverne i semifinale 1. Eleni rammer dansetrinene og charmen til perfektion i denne catchy sang. Den kan gøre det rigtig godt hos både juryen og især seerne. Den får 12 stensikre point fra Grækenland og slutter showet af, hvilket er en fordel. Den vandt pressens exitpoll for prøven ved dag 2. Sangen har et godt omkvæd, man kan nynne med på og en stærk karakteristisk melodi og udtryk: et både østligt og vestligt udtryk, en performer som performancemæssigt er en af årets bedste. Den er derfor - med rette - faldet meget i odds. Mange elsker den, og den bør gå sikkert videre.

Samlet forudsigelse

Min personlige vurdering - i rangorden:

Ret sikker på at gå videre:

  • Israel
  • Bulgarien
  • Estland 
  • Tjekkiet 
  • Cypern
  • Grækenland

Kæmper om de sidste pladser:

  • Østrig
  • Litauen
  • Belgien
  • Armenien
  • Aserbajdsjan
  • Finland
  • Hviderusland
  • Schweiz

Kan overraske:

  • Kroatien
  • Albanien

Får det svært:

  • Irland
  • Makedonien
  • Island 

Regelændring få dage før start

Eurovision-chef Jon Ola Sand har for blot få dage siden annonceret en ændring af pointgivningen for juryerne. Det er en genial ændring, som gør, at hvis et enkelt medlem i en 5-mands jury giver en sang bundkarakter, mens de fire andre medlemmer giver topkarakter, så vil sangen ikke længere risikere at få nul point. Tidligere gav hvert jurymedlem i finalen point rangeret fra 1-26, og disse 5 tal blev så lagt sammen til en rangorden, som så fik fra 12, 10, 8... til 1 point, hvor hadesange kunne straffes hårdt.

Juryerne bestemmer stadig 50% og seerne 50%, og pointene gives separat (holdes hemmeligt før finalen).

Ændringen betyder, at hvert jurymedlem stadig ranglister fra 1-26, men disse tal tildeles så en værdi fra 12 til 1 efter en eksponentiel graf. Så afstanden mellem eksempelvis en 20. plads og en 26. plads er blevet mindre.

Ellers er alt, som det plejer: Man kan ikke stemme på sit eget land, Grækenland og Cypern stemmer på hinanden, Island og Danmark ditto, Rusland og Hviderusland og så fremdeles med de tætte nationer, mens Armenien og Aserbajdsjan er dødsfjender. 

Det er også meget almindeligt, at storfavoritter ikke stemmer på andre storfavoritter, som er deres nærmeste konkurrenter.

I den danske jury sidder i år Bryan Rice (formand), Emmelie de Forest, Søs Fenger, Linda Andrews og Lasse Meling.

Juryerne består af folk fra musikbranchen, producere, DJs og især sangere. Typisk lægger juryerne mest vægt på selve musikken - især vokalen, og til dels lydbilledets samspil og originalitet.

Husk, at videoversioner og sceneversioner kan være meget forskellige. Hør de fulde sange her, og sceneprøve 2 her.

Intet er givet på forhånd indenfor underholdningmarkeder. Jeg og resten af BetXperts bruge vil elske, hvis I vil kommentere med egne ideer og tanker, så vi kan drage nytte af hinanden. Hvis I ønsker nogle dybere og mere faktuelle analyser uden subjektive vurderinger, er I velkomne til at skrive en kommentar nedenunder. Så analyserer jeg gerne et land og odds og procenter grundigt.

Rigtig god fornøjelse

Highroller har været i studiet hos Unibet for at optage en podcast om Eurovision i et samarbejde mellem Unibet og BetXpert. Podcasten kan høres linket her, eller afspilles direkte her nedenunder.