18+ | Spil ansvarligt | Selvudelukkelse via ROFUS.nu | Kontakt Spillemyndighedens hjælpelinje på StopSpillet.dk

Volleyball Nations League 2019

2 kommentarer
68 Visninger
Optakt Nations League Volleyball Mænd

Intro:
Nations League er en turnering for 16 af de bedste landshold i verden. Jeg savner dog nogle hold, som jeg gerne havde set som deltager frem for nogle andre. Turneringen bliver spillet fra d.31/5 frem til d.14/7 hvor det hele kulminere med en Final Four. Som i år spilles i Chicago, USA.
Denne begivenhed er en som jeg virkelig ser frem til hvert år.

Info om volleyball spillet (regler og positionerne på banen):
Jeg vil lige komme ind på de basale regler i volleyball og efterfølgende fortælle lidt om positioner på banen.
Der bliver spillet bedst af 5 sæt (dvs holdet som først når 3 sæt vinder kampen.) Der spilles til 25 i hver sæt - bortset fra et evt sæt nr.5, her spilles der til 15. Man skal vinde et sæt med mindst to overskydende point. Så ved en stillingen på 24-24, bliver man ved indtil man har vundet med to overskydende. Og det samme er gældende ved et evt 5.sæt ved stillingen 14-14.
Man spiller med "rullende" point. De vil sige, at man får point for hver vundet bold.
Man må ikke berøre nettet når man blokerer eller angriber.
Man har tre berøringer pr. hold hver gang bolden har krydset nettet. En blokade tæller ikke med som en berøring.
Jeg kunne blive ved med, at diske op med regler - men nu er de meget basale regler kommer med . (Og man er selvfølgelig meget velkommen til, at stille spørgsmål til reglerne)

Lidt om de forskellige positioner og hvad de laver på banen:
Der findes følgende positioner: Hæver, Kant, Diagonal, Center og Libero.

- Hæveren er den person som altid (hvis alt går efter planen) har hænderne på bolden ved 2. berøring. Hans job på banen er, at sætte angrebsspillet op og serverer den til en angribende spiller.
- Kantspilleren er en allround spiller, som både deltager i det defensive og offensive spil. Som ordet hentyder til, så har de deres plads på yderpositionerne.
- Diagonalspilleren er en allround ligesom kantspilleren.
- Centerspilleren er stort set altid kun med i angrebsspillet, da de oftest bliver afløst af liberoen, når de skal ned og stå i defensiven. Centerspilleren, står i midten og er med i stort set alt blokadespillet. De skal både hjælpe kanten og diagonalen i blokadespillet. Centerspilleren er den som får færrest angreb - da hæveren typisk går efter kanten eller diagonalen
- Liberoen er en spiller som kun har defensive pligter. Som nævnt før, så afløser de typisk centerspillerne når han når ned i defensiven i rotationen. Liberoen må ikke have nogle angribende slag.

Holdene:
Der er rigtig lang vej igennem, hvis alle holdene skal gennemgås. Så jeg har valgt "kun", at fokusere på de hold, som jeg mener kan spille med om titlen i dette års Nations League. Så jeg vil gå i dybden med 4 hold: USA, Serbien, Frankrig og Brasilien.

USA (Forventet slutplacering: 4)
Her har vi fat i et af de aller stærkeste mandskaber i turneringen. De har en god blanding af rutineret spillere og kommende stjerner. En spiller som altid tager et stort slæb og som er deres absolutte "go-to-guy" er Matthew Anderson verdensstjernen som til daglig spiller i russiske Zenit (En af de største klubber i Europa). Anderson spiller den position som vi kalder "diagonal".

Et par andre navne som er værd, at nævne er Tyler Sander (spiller positionen "kant"). Tyler spiller til daglig i den brasilienske liga, hvor han er en stor stjerne. Og han er tilmed kaptajn på det amerikanske landshold.

Den næste og sidste spiller jeg vil komme ind på er Micah Christenson (Hæver). Micah er i min bog den bedste hæver der er i spillet lige for tiden. Han er virkelig god og har en stor indflydelse på det amerikanske hold. Han er en lidt atypisk hæver, da han er ekstrem dygtig i blokadespillet - Micah når faktisk en blokhøjde på 3,40 m. For at sætte hans blokhøjde op imod en anden spiller, så har føromtalte Matthew Anderson en blokhøjde på 3,32 m.

Bud på USAs stærkeste opstilling:
Christenson (Hæver), Anderson (Diagonal), Patch (Kant), Sander (Kant), Holt (Center), Jendryk (Center), Shoji (Libero)

Serbien (Forventet slutplacering: 3)

Serbien kommer ind til den her turnering med et meget spændende med en del profiler. Det er et hold som kan spille sammen i en del år endnu - da deres store profiler stadig har en del år på højt plan tilbage.

Som alle andre hold, så har Serbien også en superstjerne - nemlig Uros Kovacevic, som til daglig spiller i den italienske traditionsklub Trentino. Her er han også en af de aller største stjerner. Han spiller kant og er en utrolig klog spiller. Han er ikke den som knalder aller hårdest til kuglen (har også kun en smashhøjde på 3,40) - men han spiller utrolig smart og har stor indflydelse på holdet.

Et par andre spillere man kan nævne er Alesandar Atanasijevic, som man ikke kan komme udenom når man snakker Serbien. Han spiller til daglig i Perugia (Italien), og er en af de bærende kræfter på det mandskab. Han var i finalen i den italienske liga med sit hold - men tabte desværre.

Den tredje spiller jeg gerne vil komme ind på er Srecko Lisinac (Center). Han er til daglig klubkammerat med før omtalte Uros i italienske Trentino. Han er en super dygtig center og er meget stærk i blokadespillet med en blokhøjde på 3,42 m.

Bud på Serbiens stærkeste opstilling:
Jovovic (Hæver), Atanasijevic (Diagonal), Kovacevic (Kant), Petric (Kant), Lisinac (Center), Okolic (Center), Majstorovic (Libero)

Frankrig (Forventet slutplacering: 1)

Frankrig er mit favorit hold. Jeg synes de så ekstremt mange spændende spillere. De har rigtig mange stjerner på deres hold og de enkelte spillere er superstjerner på deres klubhold. Frankrig har et hold som kan spille samme mange år endnu - da de har en masse stærke spillere - som har en del år tilbage i sig. Ved dette franske hold, er det svært, at udpege nogle som de virkelig er afhængige af. Da de har et utrolig bredt hold og i min bog kan de faktisk stille to hold, som kunne være med helt fremme. Nå man, når alt kommer til alt - så vil jeg se om jeg kan finde frem til et par spillere - jeg vil gå lidt i dybden med.

Først vil jeg starte med Earvin Ngapeth (Kant) - han spiller til daglig i Zenit som er en af de bedste klubber i Europa. Han er en super dygtig spiller - som både er dygtig i serven, defensiven og i offensiven. Han er en spiller som alle hold gerne vile have på deres holdkort. Han er ikke nogen speciel høj spiller. Earvin er kun 1,94 men har en fuldstændig vandvittig springhøjde, så han ender faktisk i en smashhøjde på på 3,58m.

En anden spiller som jeg vil komme ind på er Stephen Boyer (Diagonal). Han har virkelig fået sit gennembrud i år. Han spiller også til daglig i europas stærkeste liga - nemlig den italienske. Her spiller han for Verona, som er en klub i subtoppen. Her kunne Stephen vinde kampe helt på egen hånd. Han er en sikker "go-to-guy". Han er lige fyldt 23 år og har potentiale til, at blive en af de aller bedste i verden. Stephen er lige så atletisk som Earvin - da han heller ikke er specielt høj med sine 1,96 - men han ender på en smashhøjde på 3,55 og en blokhøjde på 3,34.

Tredje og sidste spiller jeg vil komme ind på er Kevin Le Roux (som noget atypisk for en europæisk spiller) spiller i den brasilienske liga. Han er en spiller som skyder højt til vejrs med sine 2,09 m. Han er et monster i blokadespillet og har en blokhøjde på 3,45 m samt en smashhøjde på 3,65 m. Han er et stort aktiv i den franske offensiv.

Bud på Frankrigs stærkeste opstilling:
Toniutti (Hæver), Boyer (Diagonal), Ngapeth (Kant), T.Rossard (Kant), Le Roux (Center), Le Goff (Center), Grebennikov (Libero)

Brasilien (Forventet slutplacering: 2)

Man kan ikke komme uden om Brasilien, når man snakker toppen af volleyball på verdensplan. Brasilien har været en fast inventar af toppen i volleyball i lang lang tid. De fleste spillere gør sig hjemme i den hjemlige liga - der er faktisk kun tre spillere som gør jeg i Europa.
Her er vi ude i lidt det samme problem som ved Frankrig - det er utrolig svært, at adskille tre spillere som skulle være mere nævneværdige end andre.

Dog kan man på ingen måde komme uden om Wallace (Diagonal), som nok er verdens bedste volleyballspiller (i skarp konkurrence med Wilfred Leon). Wallace er en fryd for øjet at følge i kamp. Han kan vinde kampe på egen hånd.

Den anden spiller jeg synes fortjener et par ord med på vejen er Yoandy Leal (Kant). Han er en af de tre som gør jeg i Europa. Han har faktisk lige vundet både det italienske mesterskab og Champions League med sit klubhold LUBE. Han er virkelgi god i blokadespillet og når faktisk en blokhøjde på 3,48 og en smashhøjde på 3,61. Og så er han en virkelig dygtig server - som godt kan lave et par vinderpoint bare på sin serv, i løbet af en kamp.

Den tredje og sidste spiller er kaptajnen Bruno (Hæver). Bruno er holdkammerat med Leal i LUBE, og kommer derfor til Nations League med en stor portion selvtillid. Han er med i toppen af "hæver hierakiet" i verden og har en kæmpe indflydelse på det brasilienske hold. Holdet nyder rigtig godt af hans spilforståelse og rutine. Han er det man kalder en RIGTIG kaptajn. Han er en indpisker og forstår virkelig hvordan man skal håndtere sit mandskab.

Bud på Brasiliens stærkeste opstilling:
Bruno (Hæver), Wallace (Diagonal), Leal (Kant), Lucarelli (Kant), Isac (Center), Lucas (Center), Nascimento (Libero)

Jeg håber folk fandt det interessant at læse. Hvis der er nogle spørgsmål er I meget velkomne til, at skrive i kommentarfeltet. Hav en god turnering.

2 Kommentar

Tilføj kommentar