1) Baggrund
Valuebetting har i de senere år vundet stor interrese hos spiller, og vinder stadig større og større anerkendelse hos eksperter og i diverse spillekredse.
Flere og flere folk sværger til at dette system er det eneste der på længere sigt vil kunne slå din bookmaker.
Og det er jo også let at forstå, for valuebetting er i sin grund ide fremragende, men det har desværre en graverende matematisk fejl, som de fleste ikke er klar over. Jeg vil i denne artikel beskrive denne fejl.
Valuebetting, at kunne rykke odds i forhold til den faktiske sandsynlighed - fantastisk. At kunne få odds 1,1 på plat eller krone, wow. At få at vide af alex furgusson at ronaldo helt sikkert vil få spille tid i anden halvleg mod villareal trods han er meget tvilvsom pga skade, til odds 1,4. Det kan da kun give overskud i længden. Og ja det gør det også. Problemer opstår når vi skal skal udregne den faktiske sandsynlighed ud. I de to ovenstående senarier kendte vi den faktiske sandsynlighed og kan derfor med 100% sikkerhed afgøre at vi sidder med et valuebet.
2 )Faktisk sandsynlighed.
Den matematiske sætning for at kunne afgøre værdien i et spil hedder. Oddset i forhold til den faktisk sandsynlig. Den faktisk sandsynighed i forhold de enkelt faktorer som har indflydelse på kampens udfald.
Med andre ord vi må altså kende den faktiske sandsynlighed for at agøre om vi har et valuebet eller ej. Vi må kende de enkelte faktorer for at kunne beregne den faktisk sandsynlighed.
Det vil at sige for at kunne lave en chance vurdering der eksempelvis hedder 50-30-20 må vi altså kende alle faktorer som kunne have indflydelse på kampens udfald. Vigtigt at huske : Intet menneske, som ikke besidder overnaturlige evner vil kunne udregne den faktisk sansylighed, hvor der indgår ukendte faktore. Det kan sinpelthen bare ikke lade sig gøre.
3) kendte og ukendte faktorer.
De ukendte faktore kan være mange her vil jeg kun beskrive dem som vil have den størst procentvise indflydelse.
A)Spillernes mentale tilstand, en målmand som har en virkelig dårlig dag, eller har tankerne et anden sted, ville kun få stor indflydelse på kampens udfald. = 10%
B)Dommernes mentale tilstand, en forelsket dommer vil kunne lave nogle alvorlige fejl, som i kampen hvor en dommer dømte et mål inde, selvom det var en meter fra målstregen. Dommerfejl = 5%
B) Fixede kampe er stadig en meget lille del, men forekommer dog = 1%
C) Tilskuer, hvem havde, da de lavde deres chance vurdring i danmark - sverige kampen taget højde for at en tilskuer ville afgøre kampen for os. Nok ingen.
Derfor tillægger jeg tilskuerne 2%
D) Vejret kan komme som en overraskelse og kan i nogle tilfælde være skyld i at en våd bold smutter den forkerte vej og giver et mål eller selvmål. 2%
De ukendte faktorer sammenlagt udgør derfor i alt ca 20% af den faktisk sandsynlighed for et udfald. Disse faktore er ukendte for os alle og vi har på inden måde nogen mulighed for at tilnærme os viden om disse.
Kendte faktore
Som statestik, klubøkonomi, træner, spillernes fysiske form, historik, banens tilstand osv. Disse faktore kender vi alle sammen og må da også tillægges den største værdig ca 80%.
4) Udregningen
Efter at have læst ovenstående må vi komme frem til den konklution, at en chance vurdering på 50-30-20, er direkte matematisk forkert. Men hvad gør vi så, for vi ved jo alle at hvis kbh skal møde skive er sandsynligheden nok størst for at kbh vinder.
CV : 50-30-20 = 100, her mener vi at kunne rammer den faktisk sansylighed på alle 3 udfald med 100% præcished. altså 0% fejlmargin
I stedet skal en realistisk CV hedde følgende.
CV : (45-55) (25-35) (15-25). Man må herefter gøre sig klart at man må regne med det værst tænkelige, for at kunne være helt sikker på at man nu også har et valuebet.
Det vil sige
CV : 45-25-15 = 85 % har mener vi altså at kunne ramme den faktisk sandsynlighed med kun 85% præcished og en 15% fejmargin, hvilket reprensterer de ukendte faktorer i pkt. 3
5) Konklution.
Når vi nu sidder og skal lave vores chancevurdreing på et udfald må vi gøre os klart at dette ikke kan ske med en 100% præcished, da alle faktorer ikke er kendt for os. Vi må altså i stedet for sige at den faktisk sandsynlighed ligger et sted i mellem fx 45%-55%. Hvis du ser en chance vurdering hvor summen af de mulige udfald giver 100, og du ved at alle faktorer ikke er kendt, kan du med sikkerhed sige at hans udregning er forkert.
Set i lyset af overstående kan valuebetting sagtens lade sig gøre, det kræver bare at du virkelig sidder med en unik viden, som ingen andre har adgang til. I et sådan tilfælde vil du være i stand til at flytte oddset så meget i forhold til den faktisk sandsynlighed, at du ville kunne kompensere for en fejlmargin. Eller i bedste fald helt kunne udelukke fejlmargin ved at kende alle faktore.
6) Afslutning.
Jeg ved allerede nu at mange af jer vil sige det er noget sludder og at i sagtens kan beregne, den faktisk sandsynlighed med 100% præcished.
De folk vil jeg selvfølgelig meget gerne høre fra og dede jer svarer på følgende.
Hvordan beregner i den faktisk sandsynlighed uden at kende alle faktorer?
Valuebetting har i de senere år vundet stor interrese hos spiller, og vinder stadig større og større anerkendelse hos eksperter og i diverse spillekredse.
Flere og flere folk sværger til at dette system er det eneste der på længere sigt vil kunne slå din bookmaker.
Og det er jo også let at forstå, for valuebetting er i sin grund ide fremragende, men det har desværre en graverende matematisk fejl, som de fleste ikke er klar over. Jeg vil i denne artikel beskrive denne fejl.
Valuebetting, at kunne rykke odds i forhold til den faktiske sandsynlighed - fantastisk. At kunne få odds 1,1 på plat eller krone, wow. At få at vide af alex furgusson at ronaldo helt sikkert vil få spille tid i anden halvleg mod villareal trods han er meget tvilvsom pga skade, til odds 1,4. Det kan da kun give overskud i længden. Og ja det gør det også. Problemer opstår når vi skal skal udregne den faktiske sandsynlighed ud. I de to ovenstående senarier kendte vi den faktiske sandsynlighed og kan derfor med 100% sikkerhed afgøre at vi sidder med et valuebet.
2 )Faktisk sandsynlighed.
Den matematiske sætning for at kunne afgøre værdien i et spil hedder. Oddset i forhold til den faktisk sandsynlig. Den faktisk sandsynighed i forhold de enkelt faktorer som har indflydelse på kampens udfald.
Med andre ord vi må altså kende den faktiske sandsynlighed for at agøre om vi har et valuebet eller ej. Vi må kende de enkelte faktorer for at kunne beregne den faktisk sandsynlighed.
Det vil at sige for at kunne lave en chance vurdering der eksempelvis hedder 50-30-20 må vi altså kende alle faktorer som kunne have indflydelse på kampens udfald. Vigtigt at huske : Intet menneske, som ikke besidder overnaturlige evner vil kunne udregne den faktisk sansylighed, hvor der indgår ukendte faktore. Det kan sinpelthen bare ikke lade sig gøre.
3) kendte og ukendte faktorer.
De ukendte faktore kan være mange her vil jeg kun beskrive dem som vil have den størst procentvise indflydelse.
A)Spillernes mentale tilstand, en målmand som har en virkelig dårlig dag, eller har tankerne et anden sted, ville kun få stor indflydelse på kampens udfald. = 10%
B)Dommernes mentale tilstand, en forelsket dommer vil kunne lave nogle alvorlige fejl, som i kampen hvor en dommer dømte et mål inde, selvom det var en meter fra målstregen. Dommerfejl = 5%
B) Fixede kampe er stadig en meget lille del, men forekommer dog = 1%
C) Tilskuer, hvem havde, da de lavde deres chance vurdring i danmark - sverige kampen taget højde for at en tilskuer ville afgøre kampen for os. Nok ingen.
Derfor tillægger jeg tilskuerne 2%
D) Vejret kan komme som en overraskelse og kan i nogle tilfælde være skyld i at en våd bold smutter den forkerte vej og giver et mål eller selvmål. 2%
De ukendte faktorer sammenlagt udgør derfor i alt ca 20% af den faktisk sandsynlighed for et udfald. Disse faktore er ukendte for os alle og vi har på inden måde nogen mulighed for at tilnærme os viden om disse.
Kendte faktore
Som statestik, klubøkonomi, træner, spillernes fysiske form, historik, banens tilstand osv. Disse faktore kender vi alle sammen og må da også tillægges den største værdig ca 80%.
4) Udregningen
Efter at have læst ovenstående må vi komme frem til den konklution, at en chance vurdering på 50-30-20, er direkte matematisk forkert. Men hvad gør vi så, for vi ved jo alle at hvis kbh skal møde skive er sandsynligheden nok størst for at kbh vinder.
CV : 50-30-20 = 100, her mener vi at kunne rammer den faktisk sansylighed på alle 3 udfald med 100% præcished. altså 0% fejlmargin
I stedet skal en realistisk CV hedde følgende.
CV : (45-55) (25-35) (15-25). Man må herefter gøre sig klart at man må regne med det værst tænkelige, for at kunne være helt sikker på at man nu også har et valuebet.
Det vil sige
CV : 45-25-15 = 85 % har mener vi altså at kunne ramme den faktisk sandsynlighed med kun 85% præcished og en 15% fejmargin, hvilket reprensterer de ukendte faktorer i pkt. 3
5) Konklution.
Når vi nu sidder og skal lave vores chancevurdreing på et udfald må vi gøre os klart at dette ikke kan ske med en 100% præcished, da alle faktorer ikke er kendt for os. Vi må altså i stedet for sige at den faktisk sandsynlighed ligger et sted i mellem fx 45%-55%. Hvis du ser en chance vurdering hvor summen af de mulige udfald giver 100, og du ved at alle faktorer ikke er kendt, kan du med sikkerhed sige at hans udregning er forkert.
Set i lyset af overstående kan valuebetting sagtens lade sig gøre, det kræver bare at du virkelig sidder med en unik viden, som ingen andre har adgang til. I et sådan tilfælde vil du være i stand til at flytte oddset så meget i forhold til den faktisk sandsynlighed, at du ville kunne kompensere for en fejlmargin. Eller i bedste fald helt kunne udelukke fejlmargin ved at kende alle faktore.
6) Afslutning.
Jeg ved allerede nu at mange af jer vil sige det er noget sludder og at i sagtens kan beregne, den faktisk sandsynlighed med 100% præcished.
De folk vil jeg selvfølgelig meget gerne høre fra og dede jer svarer på følgende.
Hvordan beregner i den faktisk sandsynlighed uden at kende alle faktorer?