Nyt hot spillemarked: Vind på E-Sport

Af , Tir. 7. apr. 2015, 09:08
Denne side indeholder henvisnings-links.
0
Du skal være logget ind for at stemme på artikler

Kommentarer (9) Til kommentarer

E-Sport er en helt ny genre at bette på, hvor flere og flere bookmakere tilbyder spil til den hastigt voksende "sport". Finalen i League of Legends (LoL) havde fx flere seere end finalekampen i NBA. Vi har fået brugeren Kevin Toftegaard - som allerede har lagt flere tips på E-Games ud - til at give os et indblik i den virtuelle spilleverden.

 

Computerspil har i mange årtider betaget millioner af mennesker rundt om i verden. Og der findes næppe noget andet "drengelegetøj," som kan stjæle den ene time efter den anden foran skærmen. Hvor der er interesse, konkurrence og omsætning følger bookmakerne som regel også med, og den elektroniske sport E-Sport - eller E-Games - er selvfølgelig ingen undtagelse.

 

Den udenlandske bookmaker Pinnacle Sports var de første til at udbyde odds på E-Sport. Det skete i januar 2014 som et eksperiment ifølge egne ord. Det blev dog snart populært. Og inden længe kunne man spille på forskellige hold inden for spillene StarCraft 2, DotA 2, League of Legends(LoL) og CS:GO. Fire år senere - ultimo december 2014 - havde Pinnacle modtaget en million spil på E-Sport.[1]

 

Er E-Sport en rigtig sport?

E-Sport - eller E-Games - står for elektronisk sport. Det dækker over alt fra computerspil til Playstation og Nintendo. Vi vælger i denne artikel at koncentrere os med de fire ovennævnte typer computerspil, som man kan bette på. Men først skal vi lige diskutere, om E-Sport ovehovedet er en rigtig sportsgren?

 

John Skipper, TV-kanalen ESPNs øverste chef, har udtalt, at han ikke mener, at E-Sport kan ses som en rigtig sportsgren, men mere som en konkurrence.

E-Sport kan godt være ret ustruktureret, hvilket jeg vurderer har betydning for, om folk opfatter det som en rigtig sport. Der mangler en organisation, der styrer det hele, ligesom fodbold har FIFA. Jeg er ikke klar over, hvad der skal til, før noget er en rigtig sport, men jeg mener, at udviklingen går imod, at E-Sport bør anerkendes som en. Blandt andet af disse årsager:

 

Organisationsstrukturen har været igennem en kæmpe udvikling, som efter min mening har været med til at styrke E-Sport. I 2001 blev holdet Ninjas in Pyjamas(NiP) skabt af en flok svenskere, som samme år vandt, hvad man på daværende tidspunkt så som verdensmesterskabet i Counter Strike. Men allerede året efter måtte de lukke ned, da de ikke kunne finde en sponsor. I dag er NiP dog en stor europæisk organisation med flere fuldtidsprofessionelle hold. NIPs hold inden for CS:GO-spillet får af organisationen mere end 3.000 dollars per person hver måned plus 90% af alle præmiepenge, som de vinder ved forskellige turneringer.[2]

 

Præmiepengene er en anden faktor, som har været under en voldsom udvikling. i 2001 hvor NiP vandt ”verdensmesterskabet” i Counter Strike var den samlede præmiesum på 772.500 dollars. Sidste år, 2014, var den samlede præmiesum på 35.8 millioner dollars. Computerspillet DotA 2 havde en turnering, der alene havde en præmiesum på 10 millioner dollars og som blandt andet blev vist på ESPN.

 

I takt med at der er kommet flere penge ind i E-Sport, så er der også kommet en øget professionalisme blandt spillerne. Det har selvfølgelig også hjulpet på det, at spillere er kommet på kontrakt, og derfor har en forpligtelse.

Problemet er opfattelsen, som folk har af de professionelle spillere. Det er ikke bare teenagere, der sidder i sin mors og fars kælder og spiller computer, men seriøse folk, der træner op til 10 timer hver dag, og rent faktisk kan leve af det. Med alt dette in mente mener jeg godt, at man snart kan betragte E-Sport som en rigtig sportsgren.

 

Hvad kan man spille på?

DotA 2 og League of Legends(LoL) beskriver vi lige under et. For de ligner hinanden, og konceptet er det samme i begge spil. Mekanisk er der dog en stor forskel. Både i DotA 2 og LoL styrer man hver sin helt. Man er fem på hvert hold, og hver helt har specielle evner. Man vinder ved at ødelægge modstanderens base eller dræber modstanderen så mange gange, at de giver op. Før hvert spil har man mulighed for at vælge imellem en masse helte, der hver især har specielle evner.

 

Counter Strike er et skydespil, hvor man spiller fem mod fem. Der er forskellige baner, som man spiller imod hinanden i. Der er Counter Terrorist og Terrorist (de gode og de onde). Man spiller 15 runder på det ene hold, og 15 runder på det andet hold. Den, der først vinder 16 runder, har vundet. En runde slutter ved, at man enten slår alle fem modstandere ihjel - eller som Counter Terrorist desarmerer bomben. Hvorimod man som Terrorist detonerer bomben, så den sprænger.

 

StarCraft 2 er et strategispil, hvor man skal opbygge en base og en hær, der kan ødelægge modstanderen. Vil du være god, skal du være hurtig på tastaturet. Det siges, at man som minimum skal kunne præstere 300 actions per minut, før man kan være i toppen. Det er med andre ord 5 klik på enten musen eller tastaturet per sekund.

 

Tjek holdene ud

For at få en "edge" i forhold til bookmakerne er det som alt andet spil afgørende, at du har stort kendskab til de forskellige hold. For når man spiller på E-Sport, spiller du på et bestemt hold til at slå et andet. Og her er det naturligvis vigtigere end noget andet, at du har styr på, hvilke spillere, som er med på holdene.

 

Og hvordan sammensættes disse hold så? Det er faktisk meget lavpraktisk, for det kræver blot, at fem dygtigere spillere laver et hold derefter tilmelder sig en eller flere turneringer. Hvis det så viser sig, at de klarer sig godt, så tager et brand eller organisation ofte kontakt til dem og tilbyder dem sponsorater.

 

Et af problemerne ved at følge med i E-Sport er, at der ikke er nogen overordnede regler for, hvordan og hvor mange gange, man må skifte spillere ud på holdet. Turneringer har ofte forskellige regler om det, men det er stadig svært at gennemskue. Fx i DotA 2 er der en livlig udskiftning, og det gør selvfølgelig vilkårene sværere for at finde værdi - men det gør også bookmakernes evne til at sætte odds vanskeligere. Og det skal man udnytte.

 

For at være opdateret på holdene, så bruger jeg primært Twitter, da fleste hold har en Twitter-profil tilknyttet. Informationer om at et hold spiller med en stand-in meldes ofte ud via Twitter et par timer før kampstart, så følger man godt med her, kan man have fange bookmakeren på det forkerte ben. Når holdene er til turneringer, så spiller de op til tre kampe hver dag, og dagsformen betyder meget i DotA 2. Også her kan man fange bookmakerne, hvis et hold lige pludselig begynder at spille godt på fx andendagen, og man som spiller udnytter holdets momentum.

 

Et andet sted at holde sig opdateret er på nyheds- og underholdsningssiden reddit, hvor alle informationer og nyheder kommer altid op. Der er også ofte en diskussionstråd efter en kamp, som man med fordel kan læse for at blive opdateret. Se fx:

Reddit.com/r/dota2

reddit.com/r/GlobalOffensive

reddit.com/r/leagueoflegends

reddit.com/r/starcraft

 

Her kan du spille på E-Sport

Danske Spil

Danske Spil er den bookmaker på det danske marked med det klart største udbud på E-Sport. Oddsene har dog en irriterende vane med at komme op ret sent. Og ind imellem kan Danske Spil misse en hel dag i en turnering.

 

Unibet

Unibet har primært udbudt odds på LoL og StarCraft 2. De to er, sammen med CS:GO, også de mest populære spil blandt det danske publikum.

 

Betsafe

Betsafe har et lille udbud på E-Sport.

 

Bet25

Bet25 er svær at regne med. Den ene dag tilbyder de spil, den næste gør de ikke. 

 

Pinnacle Sports

Pinny er klart den bedste udbyder på E-Sport. Til de store turneringer kan du spille live, og der er mulighed for handicaps, hvilket der ikke er nogen andre steder. De tilbyder spil på alle de nævnte og har markedets bedste odds. Det skal dog nævnes, at Pinnacle ikke har dansk licens. Du kan dog stadig spille hos dem.

 

Flere seere end til NBA-finalen

E-Sport er populær. For at sammenligne med andre sportsgrene var der til seneste NBA-finale, syvende kamp, 26.3 millioner seere. Til LoL World Championship sæson 3 var der 32 millioner[3]. Det har selvfølgelig betydning, at det koster penge at se basketball, og det andet er gratis, men det siger stadig noget om efterspørgslen. DotA 2 havde fx over 10 millioner spillere i sidste måned.

 

Jeg har ingen tal på, hvor i verdenen spillene er mest populære. Men har man spillet StarCraft 2, så ved man, at det ligner Korea versus resten af verdenen. Samme tendens er ikke i DotA 2, hvor Korea er en af de svageste regioner. Her er det mere lige mellem Kina, USA og Europa.

 

Her kan du se E-Sport

Hvis du selv har lyst til at se noget E-Sport, så er det nemmeste at gå ind på gosugamers.net. Oppe i toppen kan du vælge spil, og derefter står hvilke kampe der er, og hvornår de spilles.

Hvis man vil se professionelle spille for sjov, så plejer jeg gå ind på joindota.com, og nederst står en liste med streams til kampene.

 

Jeg kan godt lide, at man har mulighed for at se alle spil gratis med kommentator. En anden ting er, at man har mulighed for at se det fra de professionelles syn, det vil sige, at man kan se, hvordan musen bevæger sig rundt på skærmen, hvor han kigger osv.

 

Min egen erfaring med E-Games

Jeg spiller selv en del DotA 2 og derfor en stor interesse for spillet. Jeg startede i folkeskolen en del år tilbage og blev hurtigt grebet af det. Jo mere, jeg spillede, jo mere ønskede jeg at blive god til spillet, så da ”Verdensmesterskabet” i DotA 2 blev vist i 2013 fulgte jeg med for at se, hvad de bedste spillere gjorde. Det var også omkring det tidspunkt, at jeg begyndte at bette på E-Sport. I starten var det ikke for penge, men med items over ”DotA2Lounge”. Items er "ting", man modtager i DotA 2 som belønning for at spille spillet. Dem kan man bruge som valuta og bette for.

 

Personligt har jeg kun spillet påDotA 2 - primært gennem Pinnacle Sports eller Danske Spil. Ligesom alt andet betting, så kræver det tid og hårdt arbejde at finde de gode spil, men modsat fodbold, så er der ikke hjemmesider med decideret trupnyt. Det betyder også, at jeg bruger meget tid på Twitter, som næsten er det eneste sted, hvor der bliver opdateret.

 

Følg Kevin Toftegaards spil på E-Sport her

Kevin Toftegaard har desuden skrevet en brugerblog om DotA. Se den her

 

Kildehenvisninger:

[1] http://www.pinnaclesports.com/en/esports/betting-articles/the-road-to-1-million-esports-bets

[2] http://esport.aftonbladet.se/csgo/nip-boss-on-tsm-contract/

[3] ESPN og Riot

Bookmaker anmeldelser