Blog » DotA 2 - En forklaring og overvejelser

DotA 2 - En forklaring og overvejelser
Af KevinToftegaard, Tor. 29. jan. 2015, 17:14
+2
Du skal være logget ind for at stemme på en blog

Hej!

DotA 2 kommer fra spillet DotA, som står for ”Defense of the Ancients”. For lethedens skyld skriver jeg Dota i stedet for DotA 2.

Som nogle måske har opdaget, så er jeg begyndt at lægge tips ud på DotA 2. Jeg tænkte det kunne være passende, hvis jeg prøvede at give en mere overordnet forklaring omkring Dota, så det måske giver lidt mening, det jeg i fremtiden skriver. Jeg er generelt ikke den store skriver, så I er meget velkomne til at spørge ind til ting, som forekommer uklare eller ikke giver mening.

 

Baggrunden for at jeg overhovedet skriver dette er, at jeg har en stor passion for Dota, og har spillet det siden 2007. I slut 2011 begyndte jeg at spille DotA 2, og har siden da brugt omkring 1700 timer på at spille Dota selv.

Jeg har fulgt den professionelle scene i cirka to år. Jeg fik interessen da The International 3 stod på. Men det er først på det sidste at jeg er begyndt at holde regnskab med mit e-sport betting. Dota er for mig en måde hvorpå jeg slapper af efter en lang dag på universitetet, hvad enten jeg selv spiller eller se nogle professionelle kampe. Jeg fokuserer mest på Europa og Nord Amerika, men jeg har en også en viden omkring Kina. Der er så mange kampe hver dag, så det er umuligt at følge med i alt.

 

DotA 2

Hele formålet med bloggen er, at beskrive hvad Dota er, og hvad jeg gør af overvejelser inden jeg laver et tip,

 

Dota er et holdspil, hvor man spiller fem mod fem. Hvert hold (Radiant og Dire) har en base i hver sin side af banen, med tre veje til modstanderens base. Hver person kontrollerer sin egen helt, hver helt har fordele og ulemper, og der er over 100 forskellige. Hvert 30. sekund kommer der i alt 15. computer kontrollerede creeps fra hver base, hvor der går fem ud på hver vej. Slår man disse creeps ihjel får man guld og XP, som bruges til at gøre ens helt bedre. Jo mere guld man får, jo nemmere er det at dræbe modstanderens helte. Hver helt har fire spells, som bliver bedre des mere XP du får. Dræber man en modstanders helt får man XP og guld, og samtidig mister modstanderen noget af sit guld og er død i en periode, hvorefter han så genopstår i basen. Man vinder ved at ødelægge modstanderens base.

 

Dette var den korte udgave af, hvad Dota er. Jeg vil nu prøve at uddybe nogle ting, men jeg vil ikke gå ned i hver detalje, og jeg vil undlade ting som ikke har relevans for forståelsen af spillet eller for mine overvejelser før en analyse.

 

Din helt

- Der er 112 helte i det orginale Dota, men der er kun kommet 109 til DotA 2.

- Hver helt har 4 forskellige skills, med XP får man levels, og det gør dine skills bedre.

- Nogle helte er gode mod andre. Det er derfor vigtig at holdet har en god drafter. Det kan betyde, at et hold kan have en fordel allerede før spillet rigtig er startet.

 

Roller

- Ens helt er enten support eller core. Normalt vil et hold se således ud:

Position 1: Core – Carry

Position 2: Core – Mid-laner

Position 3: Core – Offlaner

Position 4: Support – Nogle hold kan finde på, at bytte position 4 ud med en ekstra core. Man plejer at sige, at lineuppet er grådigt. Hvis man kan komme lategame med fire cores, så har man en stor fordel, men ens early- og midgame er meget svag.

Position 5: Support

 

Position 1 er den helt, som har første prioritet til at farme. Position 2 næst størst osv.

 

Support

Der primære rolle er at beskytte cores i starten af spillet, indtil de får nok items, så bytter rollerne om.

Supports står for at købe ting som wards, og items der er til gavn for hele holdet. Det kunne f.eks. være noget der healer.

En typisk support helt har ofte nogle gode skills, der kan hjælpe med at dræbe modstanderen early-/midgame, men i takt med at heltene får mere liv, så er de ikke så effektive.

 

Cores

Carry: Det er den helt, der primært skal dræbe modstanderen lategame. Det er ofte helte der bliver meget bedre med items og levels i modsætning til supports.

Mid-laner: Ofte så er det helte der bestemmer tempoet i spillet, hvad enten man skal kæmpe tidlig eller farme sig stor til lategame.

Offlaner: Det er ofte helte, der har mulighed for at komme væk fra modstanderen hurtigt, eller helte der kan holde til meget. (Det forklarer jeg hvorfor under beskrivelsen af banen).

 

Guld

- Man får ti guld hvert 5. sekund.

- Men også ved at dræbe creeps – Det kaldes at farme.

- Man bruger guld til at købe items , det gør ens helt stærkere.

 

XP

- Man får XP når et creep eller en modstander dør i nærheden af ens helt.

- Med nok XP går man én level op, det gør ens helt lidt stærkere og giver mulighed for at udvikle hans skills.

 

Banen

- De grønne og røde prikker symbolisere tårne.

- Normalt så går ens offlaner op imod modstanderens easy lane (Easylane er ofte carry plus to supports). Det betyder at han er i undertal, og derfor ikke rigtig har mulighed for at udfordre dem. Grunden til at offlaner ofte er mobile eller svære at slå ihjel er, at de har mulighed for at få XP og måske lidt guld.

 

 

Stadier i spillet

Der er tre forskellige stadier i spillet. Early-, mid- og lategame

 

Early game: Det er her, at man prøver at få en guld og XP-fordel. Man ser typisk at cores bliver i deres lane for at farme, mens support bevæger sig rundt på banen for at dræbe modstandernes cores. Det gælder dog også om at beskytte sin carry, det er derfor en balance mellem at holde de andre nede og beskytte sit hold.

Mid game: Nu er ens cores begyndt at have nogle items. Ofte begynder holdene at samle sig, og ødelægge modstandernes tårne.

Late game: Nu er supports svage. Ofte har de ikke speciel mange items i forhold til modstandernes cores. Det betyder også, at supports skal tænke over deres position i teamfights. En enkel fejl i lategame kan medføre at man taber spillet.

 

 

Patch

En patch er en opdatering til spillet, der ændrer på forholdene i spillet. Ofte gør en patch de mest populære helte lidt svagere, og de upopulære helte lidt stærkere. En gang i mellem laver de så store ændringer, at det ændrer hele måden hvorpå spillet skal spilles.

 

Lad mig give et eksempel…

Før patch valgte man helte der var stærke i early- og midgame. Fokus var på teamfights for derefter at ødelægge modstanderenes tårne.

Så kom der en patch, hvor man fik mindre guld fra tårne, og de populære helte blev gjort svagere, så nu ender næsten hver spil i lategame og det er ikke unormalt at et spil er 60 minutter.

 

Det man normalt siger er, at metagame ændrer sig (fra midgame teamfight til lategame). Nogle hold er gode til at tilpasse sig skiftende metagames, mens andre har sværere ved det. Det betyder også, at ved en ny patch kan kampene være meget uforudsigelige - vær opmærksom på det.

 

Ligaer

Der er fire forskellige ligaer i Dota; Europa, Nord Amerika, Kina, og Sydøst Asien.

Normalt pga. afstanden spiller man ikke mod hinanden før man kommer til offline events, det betyder også at holdene ikke rigtig ved hvor gode de andre er. Hvis man skal sætte styrkeforholdene op, så vil jeg mene, at Europa og Kina er de bedste, hvor Kina måske er en lille smule bedre, hvorefter Nord Amerika er nummer tre og Sydøst Asien er i bunden, de er ikke specielt langt fremme i forhold til de andre.

 

Forhold jeg kigger på, når jeg laver et tip: 

Holdene: I Dota kalder vi de bedste hold for Tier 1, næstbedste Tier 2 osv. Der er ikke nogen fast grænse for hvornår man tilhører den ene eller anden gruppe, men det er en subjektiv vurdering.

 

Standins: En stand-in er en spiller, som ikke er på kontrakt med holdet, men som midlertidig erstatter en anden spiller evt. p.g.a. sygdom. Det har ofte stor betydning hvis et hold spiller med en stand-in, da spillestil kan være anderledes end hvad de er vant til, og en vigtig faktor som koordination kan være et problem.

 

Betydning af kampen: Motivationen har utrolig meget at sige i Dota. Man kan ofte fange gode odds på underdogs, hvis det andet hold fx har kvalificeret sig til et offline event. For de mindre hold gælder det om at vise fans, seere og turneringsarrangørerne at de fortjener en invitation til en opkommende turnering. Samtidig gælder det for de gode hold om, at skjule deres taktik. Man har ikke lyst til at vise de andre hold, hvad for nogle helte man er gode med i det nuværende meta game. Hvis et Tier 1 hold begynder at dominere andre Tier 1 hold, så vil andre hold begynde at analysere deres måde at gribe spillet an på, og det er naturligvis ikke til deres fordel.

 

Hvor foregår spillet: Er det online eller offline(LAN).

Online: Hold kan være sammensat af folk fra forskellige verdensdele, og er holdet fx tilmeldt Europa kvalifikationen, så skal der spilles på europæiske servere. Er holdet bestående af tre fra Europa og to fra Amerika, så vil de to fra Amerika spille med ”lag”. Folk kan lære at spille med det, men det er til modstanderens fordel.

Offline: Når et hold kommer til en offline turnering med mange tilskuere der larmer. Det er andre omgivelser end dem som man normalt spiller under, nogle hold har kæmpe erfaring og kan klare presset og andre ikke. NaVi er fx et hold der finder et gear eller to ekstra til LANs.

Det er også vigtig at undersøge, hvornår spillerne ankommer til stedet, da ting som jetlag kan have betydning for deres spil.

 

Turneringsform

Der er forskel på om der spilles bedst af en, to, tre, fem eller syv. Det har specielt stor betydning hvis man spiller på en underdog.

 

Metagame Jeg har nævnt ordet før, men det er simpelthen hvordan spillet spilles. Det skifter ofte når en ny patch kommer, men kan også godt skifte flere gange under én patch.

Folk har forskellige spillestile, og det kan have betydning når metagame ændre sig. F.eks. så laver nogle hold næsten aldrig fejl lategame, men hvad nytter det hvis spillet bliver tabt før lategame? Når metagame skifter, så skifter de gode/populære helte også, og det er her vigtig at bemærke om spillerne er gode med de nye helte.

 

Generelt Udover disse forhold så kigger jeg selvfølgelig også på statistik, holdenes form, men også hvor meget pause et hold har før næste kamp.

Statistik er rigtig godt, men efter min mening så kan det aldrig stå alene, men det er værd at overveje, at nogle hold ”altid” taber når de er kæmpe favoritter.

Bookmakere er ofte ret dårlige til at opdatere odds i løbet af dagen, det betyder også, at hvis man følger lidt med, så kan man få gode odds på hold der spiller godt på dagen, eller et hold der er nødsaget til at benytte en stand-in.

 

The International

Nu har jeg fortalt lidt om Dota, og hvilke forhold jeg mener er de vigtigste. Jeg vil også bruge lidt tid på, at beskrive The International, efterfølgende TI. TI er den absolutte største turnering i Dota, Dota’s svar på Champions League.

Den første TI var i 2011. Der er et TI hvert år, og den er organiseret af Valve, dem som også har lavet spillet.

 

Præmiepuljen:

TI1: 1.6 millioner dollars

TI2: 1.6 millioner dollars

TI3: 2.87 millioner dollars*

TI4: 10.91 millioner dollars*

*Der blev indført, at brugerne kan bidrage til præmiepuljen.

 

Det drejer sig om rigtig mange penge, og det er alle holds mål at vinde TI. Efter TI, der ser man ofte at hold, som har skuffet under turneringen, at de splitter op. Det betyder at en masse spillere skifte hold, og nye hold bliver oprettet.

Her omkring nytår ser man ofte, at hold skifter ud i spillerne igen. Det er også omkring sidste chance inden kampen for en plads til TI for alvor går i gang.

Måden hvorpå man kommer til TI er, at man bliver inviteret. Hvis et hold har klaret sig godt i andre turneringer, så bliver de inviteret, men det er ikke selve holdet, men de enkelte spillere der bliver inviteret. Det betyder, at skifter man ud i spillerne op til TI, så risikere holdet ikke at komme med.

 

Jeg synes, at man begynder at se at e-sport vinder mere og mere frem i offentligheden. Folk har før i tiden haft en forestilling om, at det var små fedtede nørder, der sad i deres forældres kældre og spillede computer hele dagen. Men fx under TI4 viste ESPN nogle kampe, hvilket er et stort skridt for at få anerkendt DotA 2, men også e-sport generelt, som en sportsgren.

 

Nu skal det ikke lyde som om, at alt drejer sig om TI. Der er andre store turneringer, og i løbet af de sidste to år har der været 14 turneringer med en præmiepulje på over 100.000 dollars.

 

Problemer

Nu har jeg skrevet en del omkring Dota, men jeg vil slutteligt skrevet lidt om problemerne ved Dota, specielt med henblik på at få det mere anerkendt, men også fra et betting synsvinkel.

 

Generelt er der ikke specielt mange bookmakers der tilbyder spil på DotA 2. Jeg snakkede med Danske Spil, og de fokuserer mere på de populære spil som Leauge og Legends, Starcraft og selvfølgelige CS:GO, men lovede mig at DotA 2 vil få større prioritet i løbet af 2015

Det har den konsekvens, at på dag to i turneringen tilbydes der ikke odds på kampene.

 

Ligesom ved alle andre sportsgrene så har Dota også problemer med matchfixing. Som jeg er bekendt med, så har der ikke været specielt mange tilfælde, men på stående fod kan jeg huske to tilfælde, men det har ikke været på højeste niveau. I Dota kalder man matchfixing ”322”. Det skyldes at en spiller bettede mod sit eget hold i en turnering, og han vandt 322 dollars.

 

En af de rigtig store problemer er, at der er så mange kampe hele tiden. Forstå mig ret, det er rigtig godt at der er mange forskellige turneringer, det øger kun opmærksomheden omkring Dota, men hver turnering har egne interesser at varetage, og det betyder at alle de bedste hold er inviteret med til alle turneringer. Vil det være spændende at se Real Madrid og Barcelona spille mod hinanden hver dag? Det medfører, at spillerne bliver lidt mere ligeglad med ”mellem” store turneringer, da de bare har mulighed for at spille i en anden turnering i morgen.

 

Der er ingen faste regler omkring udskiftning af spillere. Det har stor betydning når du skal bette. Du kan sidde og lave en grundig analyse, og så 1-2 timer før kampstart, der skriver holdet på twitter, at de spiller med stand in, pga. et eller andet. Som jeg beskrev tidligere, så betyder en stand-in rigtig meget og kan flytte mange procenter.

 

Hvad så?

Nu har jeg skrevet en blog omkring DotA 2, og jeg har prøvet at beskrive hvad Dota er, og hvad jeg mener har betydning når man better på Dota. Jeg har ikke rigtig selv nogen fornemmelse af, hvor godt jeg har formået at beskrive det for jer, om jeg har gjort det for overfladisk eller for dybt. Men jeg svarer glædeligt på alle spørgsmål som folk måtte have.

 

 

Seneste blogs fra KevinToftegaard
29/01-2015 17:14 DotA 2 - En forklaring og overvejelser

Læs kommentarer (0)


Brugerprofil

KevinToftegaard KevinToftegaard er offline

26 år
Fra Aarhus V
Bruger siden 24. marts 2011


Formen:

Brugertip-statistik

  30d 90d 2018 Total
Tilbagebet. 0% 0% 0% 112%
Balance 0.00 0.00 0.00 +7.61
Hitrate 0/0 0/0 0/0 29/65
Hovedside/aktuelle tips
Statistik
Tidligere tips
Blog


Detaljeret statistik

 

E-Sport

Asia Championships
0%
0%
0%
85%
0.00
0.00
0.00
-0.45
0/0
0/0
0/0
1/3
DAC
0%
0%
0%
104%
0.00
0.00
0.00
0.30
0/0
0/0
0/0
3/7
Dota 2 Champions League
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-1.00
0/0
0/0
0/0
0/1
DotA 2 Champions Leauge
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-1.00
0/0
0/0
0/0
0/1
DotA 2, BTS
0%
0%
0%
250%
0.00
0.00
0.00
1.50
0/0
0/0
0/0
1/1
DotaPit
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-3.00
0/0
0/0
0/0
0/3
Dreamleague
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-1.00
0/0
0/0
0/0
0/1
ESL One
0%
0%
0%
100%
0.00
0.00
0.00
-0.03
0/0
0/0
0/0
3/6
ESL One New York
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-2.00
0/0
0/0
0/0
0/2
Frankfurt Major
0%
0%
0%
92%
0.00
0.00
0.00
-0.39
0/0
0/0
0/0
2/5
MarsTV
0%
0%
0%
140%
0.00
0.00
0.00
0.40
0/0
0/0
0/0
1/1
MLG
0%
0%
0%
214%
0.00
0.00
0.00
4.55
0/0
0/0
0/0
3/4
MLG Pro League
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-1.00
0/0
0/0
0/0
0/1
National Cup
0%
0%
0%
287%
0.00
0.00
0.00
1.87
0/0
0/0
0/0
1/1
National Cup, DotA 2
0%
0%
0%
320%
0.00
0.00
0.00
2.20
0/0
0/0
0/0
1/1
Star Ladder
0%
0%
0%
68%
0.00
0.00
0.00
-0.95
0/0
0/0
0/0
1/3
Star Ladder 11
0%
0%
0%
205%
0.00
0.00
0.00
1.05
0/0
0/0
0/0
1/1
The Defense
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-1.00
0/0
0/0
0/0
0/1
The International
0%
0%
0%
150%
0.00
0.00
0.00
4.50
0/0
0/0
0/0
5/9
The Summit
0%
0%
0%
191%
0.00
0.00
0.00
4.55
0/0
0/0
0/0
3/5
Total
0%
0%
0%
116%
0.00
0.00
0.00
9.10
0/0
0/0
0/0
26/57
 

Fodbold

Danmark - 1. Division
0%
0%
0%
93%
0.00
0.00
0.00
-0.49
0/0
0/0
0/0
3/7
Danmark - 2. Division
0%
0%
0%
0%
0.00
0.00
0.00
-1.00
0/0
0/0
0/0
0/1

Seneste blogs

Betvalue & Brasilien
Betvalue & Brasilien
53
Hentehår (08/12-2017)
Du er sportsinteresseret og tipper nu og da. Som regel hos Danske Spil. Men du kunne egentlig godt tænke dig at blive en rigtig sportsbetter. Og måske score kassen.   ...
08/12
Spørgebloggen
Spørgebloggen
6
Hentehår (05/12-2017)
Jeg tror ikke på, at J.F. Kennedy blev skudt af CIA eller FBI.   Jeg tror ikke på illuminati.   Jeg tror ikke på, at US selv stod bag ang...
05/12
Jagten på den russiske folkesjæl - 1
Jagten på den russiske folkesjæl - 1
32
Hentehår (25/11-2017)
Italien var regerende dobbelte verdensmestre. Men det forekom ligegyldigt, da mere end 4,5 millioner tyske tropper eksekverede historiens største invasion.   Man angreb ...
25/11
Projekt multi 'pengemaskine'
Projekt multi 'pengemaskine'
0
LodSe (21/09-2017)
Lad mig gøre det klart, det er hverken en challenge, leg eller nem måde at tjene penge - det bliver en livsstil. Udover jeg frit og kvit giver 200 kroner af mine egne ...
21/09
Europæisk succes - hjemlig fiasko?
Europæisk succes - hjemlig fiasko?
0
boghiu.andrei (23/06-2017)
Premier League er overstået og det er silly season i medier. I dag er det dog ikke de sædvanlige transferrygter der skal kigges på, men på om europæisk succes/hø...
23/06
Blogs, oversigt