DR vil lære skolebørn om casinospil

Sidst opdateret:
DR Ultra:Bit Kasino

I samarbejde med Center for Undervisningsmidler har DR lanceret et matematik-projekt, der skal lave hele klassen om til et kasino med forskellige spilboder og på denne måde lære eleverne at opstille mulige udfald, udregne sandsynligheder og fastsætte odds. Projektet er målrettet 7. og 8. klassetrin og består af flere delforløb med forskellige opgaver.

DR: Lav klassens eget kasino

Det er rigtigt godt at have styr på matematikken før man kaster sig over casinospil som Roulette og Blackjack. Og med DRs undervisningsprojekt er der hjælp at hente, så skolebørnene kan blive skarpe til at udregne sandsynligheden for udfald og gevinst.

Kasinoejerens odds

De første to delforløb i undervisningsmaterialet handler om møntkast og terningekast. Herefter skal eleverne selv i aktion og her lyder opgaven på at skabe et indbringende lykkehjul med taktisk fastsatte odds.

Her er der vejledning i hvordan man gør indsatser på Lykkehjulet og lærerne bliver opfordret til at dele følgende eksempel med eleverne:

”Jeg spiller 10 kr. på hvert af de fire felter (gul, rød, gul og grøn). I alt spiller jeg for 40 kr.

Lander lykkehjulet på rød, får jeg pengene 4 gange igen – altså 4*10 = 40 kr.

Det samme gælder for grøn. Lander lykkehjulet på gul, får jeg pengene 2 gange igen – altså 20 kr. Da der er to gule felter, vinder jeg 40 kr.”

Klasselokalet bliver ét stort casino

Som afslutning skal eleverne så lave et kasino med forskellige spilboder. Der indledes med en fælles brainstorm, hvor alle kan komme med idéer til, hvilke spil der skal med i klassens kasino.

Herefter skal eleverne i mindre grupper lave en spilbod med deres udvalgte casinospil. Opgaven er at undersøge hvordan de kan gøre deres casinospil attraktivt for spillerne og samtidig sikre overskud i spilboden.

Grupperne skal rundt og spille hos de andre boder med matadorpenge eller lignende, da det kan gøre det ekstra sjovt for eleverne.

Om DR Skole

DR Skole laver gratis digitalt undervisningsmateriale til lærere i folkeskolen fra 0.-10. klasse. Dette kasino-forløb er dog målrettet elever i 7. og 8. klassetrin og indgår i Ultra:bit, der er en læringsindsats, som giver børn mod på at skabe med teknologien og tage kritisk stilling til den. Her på sitet finder du gratis undervisningsmateriale til grundskolen. DR lancerer ultra:bit sammen med CFU (Center for Undervisningsmidler) og Astra, og indsatsen er støttet af Industriens Fond.

I finder yderligere DRs Klassens eget ultra:bit-kasino her.